استاد دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران: «او بی‌گناه است»

استاد مشاور ژی‌یوئه وانگ، دانشجوی چینی آمریکایی دانشگاه پرینستون که در ایران به اتهامات «ورود غیرقانونی» به کشور و ارسال اطلاعات محرمانه به خارج به ۱۰ سال زندان محکوم شده، این دانشجوی مقطع دکترا را «بی‌گناه» خوانده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دانشگاه پرینستون نیز نگرانی شدید خود را از بازداشت این دانشجو اعلام کرده که هنگام تحقیقات دانشگاهی در ایران بازداشت شده است. این دانشگاه اعلام کرد که در همکاری با خانواده ژی‌یوئه وانگ، دولت آمریکا، وکلا و سایرین در تلاش برای آزادی اوست.

استیون کوتکین استاد دانشگاه پرینستون که استاد مشاور ژی‌یوئه وانگ در پایان‌نامه دکترای اوست در ایمیلی که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاده از شاگردش دفاع کرد.

رادیو فردا در گزارشی در این خصوص نوشته است؛ او در بخشی از ایمیل می‌گوید: «وانگ یک دانشجوی ارزنده و با استعداد فراوان در زمینه زبان است. او از تمامی اتهاماتی که به او نسبت داده شده، بی‌گناه است».

آقای کوتکین می‌افزاید، مدارکی که ژی‌یوئه وانگ جمع‌آوری کرده مربوط به صد سال پیش است و گفت: «او از علاقه و شور وافر خود به عجایب تمدن کهن پارسی با من صحبت کرده بود».

دانشگاه پرینستون در بیانیه خود گفت ژی‌یوئه وانگ هنگام پژوهش در مورد سلسله قاجار که مربوط به پایان‌نامه دکترای او در زمینه تاریخ قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در منطقه اروپا – آسیا است، بازداشت شده است.

در زندگینامه کوتاهی از ژی‌یوئه وانگ که در وب‌سایت بخش آسیای دانشگاه پرینستون منتشر شده گفته می‌شود که او در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ عضو وابسته این بخش بوده، در دانشگاه واشنگتن در رشته مطالعات آسیا جنوبی با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شده و در دانشگاه هاروارد نیز در رشته مطالعات روسیه و اروپا-آسیا تحصیل کرده است.

وزارت خارجه آمریکا تاکنون جزئیات چندانی در مورد پرونده ژی‌یوئه وانگ منتشر نکرده است ولی از دولت ایران خواسته است «تمامی شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه بازداشت شده‌اند، بلادرنگ آزاد کند».

آمریکا با ایران مناسبات دیپلماتیک ندارد و همواره به شهروندان خود که قصد سفر به ایران را دارند در مورد احتمال بازداشت و یا ممانعت از خروج آنها هشدار می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال کرده می‌گوید: «حکومت ایران به بازداشت و زندانی کردن آمریکایی‌ها و اتباع سایر کشورها به اتهام‌های ساختگی مربوط به امنیتی ملی ادامه می‌دهد».

بازداشت ژی‌یوئه وانگ که به گفته مقام‌های مسئول در ایران حدود یک سال پیش روی داده، روز گذشته و هنگام صدور محکومیت و حکم زندان او توسط قوه قضایی ایران اعلام شد.

 این دانشجوی ۳۷ ساله متولد پکن است، به زبان فارسی کاملاً تسلط دارد و به عنوان پژوهشگر وارد ایران شده است. به گفته میزان ژی‌یوئه وانگ دارای تابعیت چینی و آمریکایی است.

او به حکم دادگاه اعتراض و تقاضای فرجام کرده است.

در گزارش وب‌سایت میزان گفته می‌شود که این دانشجو در هشتم اوت ۲۰۱۶ و به اتهام ارسال اطلاعات محرمانه ایران برای وزارت خارجه آمریکا، مرکز پژوهشی شرمین و بیژن مصور رحمانی در دانشگاه پرینستون، دانشگاه هاروارد و مرکز پژوهشی ایران در انستیتو بریتانیا بازداشت شده است.

این وبسایت ادعا می‌کند که ژی‌یوئه وانگ حدود چهار هزار و ۵۰۰ صفحه مدارک دیجیتال را ضبط کرده و برای دسترسی به بایگانی‌های مورد نیازش در قسمت‌های محرمانه کتابخانه‌های تهران هزاران دلار پرداخت کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.