بازگرداندن نزار زاکا از بیمارستان به زندان اوین/ اعلام اعتصاب غذای خشک

نزار زاکا، شهروند آمریکایی-لبنانی زندانی، طی روز های اخیر بار دیگر از بیمارستان به زندان اوین منتقل شده و در پی آن دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نزار زاکا که از ۲۴ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است، در هفته گذشته در پی وخامت حال در بیمارستان بستری و پس از مدتی به بار دیگر به زندان بازگردانده شد؛ این شهروند آمریکایی-لبنانی زندانی پس از انتقال مجدد به اوین از روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه با امتناع از نوشیدن آب اعلام اعتصاب غذای خشک کرده و گفته است که تا زمان آزادی‌اش دست از اعتصاب نخواهد کشید.

نزار زاکا بیش از سه هفته است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و در طی این مدت با ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن و کاهش شدت ضربان قلب روبه‌رو شده؛ این زندانی امنیتی علیرغم وخامت حال در مدت اعتصاب خود از مصرف دارو و مراجعه به بهداری خودداری کرده است.

نزار زاکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.

چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است. شهریورماه امسال این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که نزار زاکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.

به تازگی وکیل زاکا در بیانیه‌ای نوشت: «نزار همان‌طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بیگناهی می‌کند. حکومت ایران باید سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان‌طور که اخیراً در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان‌دوستی آزاد کند».

نزار زاکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.