کشته‌شدن دو جوان که برای «امرار معاش» چاشنی مین می‌فروختند

دو جوان ۱۸ ساله و ۳۲ ساله که برای امرار معاش چاشنی مین می‌فروختند، بر اثر انفجار مین در مرز دهلران جان خود را از دست دادند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روزنامه «ایران» روز جاری در گزارشی از مرگ دو جوان ۱۸ ساله و ۳۲ ساله بر اثر انفجار مین در مرز دهلران خبر داده؛ دو جوانی که بر اثر انفجار مین هنگام بازکردن چاشنی آن جان سپردند، برای جستجوی قراضه‌های حنگ از دهلران یک کیلومتر داخل خاک عراق شده بودند. به ادعای این گزارش، مناطق مرزی داخل ایران پاکسازی شده‌است.

این دو تن از جمله کسانی بودند که با حفاری مناطق مرزی ایران و عراق ضایعات جنگی همچون فشنگ، سیم خاردار و چاشنی مین را جمع‌آوری و این قراضه‌های جنگ هشت‌ساله را با قیمتی ناچیز می‌فروشند. در کیسه همراه آنها پس از مرگ‌شان چهار فشنگ و مقداری ضایعات جنگی یافتند.

بنا بر این گزارش، قیمت فروش هر چاشنی مین تنها پنج‌هزار تومان است.

جمع‌آوری ضایعات جنگی یکی از کارهای مرسوم تهی‌دستان در مناطق مرزی ایران و عراق است.

رادیو زمانه در این خصوص نوشته است؛ در چندماه گذشته سه تن در خاک عراق بر اثر انفجار مین در حال جمع‌آوری این ضایعات جان داده‌اند.

ایران تاکنون پیمان اتاوا را امضا نکرده است. طبق پیمان اتاوا دولت‌ها پس از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ موظفند کشتزار و مزارع را از مواد منفجره و مین پاکسازی کنند.

بر اساس آمار‌ها، شش میلیون هکتار از خاک ایران به مین آلوده است و بیش از ٢٠ میلیون مین در سراسر ایران وجود دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.