نرخ بیکاری در استان اصفهان به ۳۰ درصد رسید

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان به ۳۰ درصد رسید، گفت: ۴۰ هزار کارگر اصفهانی در سال ۹۵ تحت پوشش بیکاری رفته‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متأسفانه اصفهان از جمله شهرهایی است که بیکاری بسیار در آن به چشم می‌خورد.

این درحالی است که، ۱۵ درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به استان اصفهان بوده و باید گفت اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است که ۷۰ درصد از فولاد کشور، ۵۰ درصد از صنایع ساختمانی، ۶۰ درصد مصنوعات طلایی کشور و ۲۵ درصد از فرآورده‌هایی نفتی در آن توزیع می‌شود و ۱۰ درصد کارگران کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

همچنین ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور در استان اصفهان قرار دارد که البته۱۰۰ هزار هکتار به دلیل خشکسالی از دایره کشاورزی خارج شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی، با اشاره به عدم همخوانی آمارهای اشتغال در کشور اظهار داشت: ارائه آمار ایجاد ۷۰۰، ۹۰۰ و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار شغل توسط مسئولان دولتی پایه و اساس دقیق ندارد.

وی ادامه داد: در جلسات مختلف از مسئولان دولتی خواسته‌شده که بیان کنند که این آمارهای اشتغال‌زایی در کدام واحدها و شرکت‌ها ایجاد شده است، زیرا آمار و ارقام با رشد بیکاری در جامعه به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

نماینده مردم شهرستان خمینی‌شهر در مجلس دراین‌باره، گفت: در حال حاضر با عدم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ۱۹ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرارگرفته‌اند.

سید محمد جواد ابطحی رکود اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را مناسب ندانست و اظهار داشت: با وجود ارائه افزایش آمار اشتغال‌زایی در کشور توسط مسئولان دولتی، اکنون با تعطیلی تعداد بسیاری از کارخانه‌ها در کشورمان، شاهد بیکاری و تعدیل کارگران هستیم.

وی واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخل را یکی از دلایل توقف فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برشمرد و افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی مسیر تولید ملی و اشتغال را روشن می‌کند، اما تاکنون در این راستا اقدام و عمل موثری عملیاتی نشده است.

ابطحی اظهار داشت: ورود اجناسی مانند مسواک، آدامس و واکس هم در ازای فروش نفت به کشور سبب افزایش بیکاری و تعطیلی تعداد زیادی از کارخانه‌های کشورمان شده است.

وی افزود: با واردات کالاهای مشابه تولید داخل به‌تبع وقتی قیمت اجناس وارداتی نسبت به داخلی کمتر شود، مردم به خرید جنس وارداتی رغبت بیشتری پیدا می‌کنند و این امر سبب انباشت تولیدات کشورمان، بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها خواهد شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تأکید کرد: ارزی که در مقابل صادرات نفت باید به ایران داده شود، بلوکه می‌شود و در این راستا ما تنها می‌توانیم به‌جای ارز، کالا وارد کنیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.