نامه فرزند نزار زکا به محمدجواد ظریف: «مشابه رفتاری که با پدرم صورت گرفته تا کنون در تاریخ رخ نداده است»

فرزند نزار زکا با نگارش نامه‌ای به محمدجواد ظریف ضمن اشاره به بازداشت غیرقانونی پدرش و ابراز نگرانی از وضعیت این شهروند دو تابعیتی، خواستار آزادی او شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عمر زکا، فرزند نزار زکا «شهروند لبنانی-آمریکایی زندانی در ایران»، در نامه‌ای به محمدجواد ظریف نسبت به بازداشت غیرقانونی پدرش اعتراض کرده و گفته است: «پدر من به دعوت جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کرد و درباره تأمین امنیت خود قبل از سفرش  تقاضایی از دولت شما نکرد؛ چراکه گمان می‌کرد شما از میهمان‌های خود محافظت می‌کنید.»

عمر زکا در ادامه افزوده است که پدرش پس از دعوت شدن به ایران در این کشور بازداشت شده و تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته؛ فرزند نزار زکا عنوان داشته که «مشابه چنین رفتاری تا کنون در تاریخ رخ نداده است.»

عمر زکا در نامه خود به محمدجواد ظریف نوشته است: «پدرم را در شرایط ناعادلانه، دادگاهی و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی او را نقض کردید و برای مدت دو سال است که او را در زندان نگه‌داشته‌اید؛ درحالی‌که نزار زکا به دلیل کمک‌های انساندوستانه و پشتیبانی از توسعه مورداحترام بسیاری از کشورها است.»

فرزند این زندانی دوتابعیتی خطاب به وزیر امور خارجه دولت روحانی گفته است: «من از شما می‌خواهم که چنددقیقه‌ای تجسم کنید که از سوی دولت کشور من دعوت و سپس توسط میزبان خود گروگان گرفته شوید؛ البته نیاز نیست نگران باشید چون هیچ کشوری مشابه کشور شما با مهمانش رفتار نخواهد کرد.»

عمر زکا در پایان با اشاره به اعتصاب غذای ۳۳ روزه پدرش، در خصوص وخامت حال وی هشدار داده و عنوان کرده است: «من مؤکدا از شما در این نامه می‌خواهم که پدرم را قبل از اینکه دیر شود، به ما بازگردانید.»

لازم به ذکر است؛ عمر زکا هفته گذشته نیز در جلسه شهادت در کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود: «پدرم به دعوت خودشان به ایران سفر کرده است. با مهمان چنین رفتاری نمی‌کنند.»

نزار زکا در ماه گذشته در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا و پس از ۳۳ روز با درخواست خانواده‌اش و در پی حمایت کنگره آمریکا به اعتصاب خود پایان داد.

نزار زکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهین دخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.

چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است.

شهریورماه ۹۵ این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که نزار زکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.

به تازگی وکیل زکا در بیانیه‌ای نوشت: «نزار همان‌طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بی‌گناهی می‌کند. حکومت ایران باید سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان‌طور که اخیراً در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان‌دوستی آزاد کند».

نزار زکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.