عفو بین‌الملل: «موگرینی در ایران خواستار آزادی فعالان حقوق بشر شود»

سازمان عفو بین‌الملل از فدریکا موگرینی خواسته است که طی سفرش به ایران از مقامات ایرانی بخواهد تا تمام فعالان حقوق بشر زندانی در این کشور را آزاد کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل با استناد به گزارش اخیر خود از فدریکا موگرینی خواسته است که در سفرش به ایران برای آزادی فعالان حقوق بشر تلاش کند.

محققان عفو بین‌الملل درباره درخواست این سازمان از فدریکا موگرینی می‌گویند که «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران باید از مسئولان جمهوری اسلامی ایران بخواهد دیدار او را با نرگس محمدی، کنشگر حقوق بشر زندانی را مهیا کنند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مراسم تحلیف روحانی به تهران می‌رود.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرده که اتحادیه اروپا باید موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به ایران اتخاذ کند.

سازمان عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه، طی بیانیه ای فشارهای وارده از سوی سیستم قضایی و امنیتی ایران بر فعالان حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گفته این سازمان حقوق بشری، شماری از مدافعان و کنشگران حقوق بشر در ایران، با اتهام‌های مربوط به «اقدام علیه امنیت ملی» روبه‌رو‌ شده، به زندان رفته‌اند. این سازمان می‌گوید بسیاری دیگر نیز هدف نظارت و بازجویی قرار گرفته و زیر سایه اتهام‌های جنایی به خودسانسوری روی آورده‌اند.

در این گزارش، شماری از کنشگران ایرانی با احکام طولانی‌مدت زندان روبه‌رو شده‌اند، آن‌هم فقط به‌خاطر مسائلی جزئی هم‌چون، ارتباط داشتن با نهادهای سازمان ملل، اتحادیه اروپا، رسانه‌ها، اتحادیه‌های صنفی بین‌المللی و یا گروه‌های مدافع حقوق بشر، مانند خود عفو بین‌الملل.

به گفته این سازمان این دسته از کنشگران به ارتباط با نهادهایی محکوم شده‌اند، که دولت ایران خود برای دستیابی به توافق اتمی، با آن‌ها در ارتباط بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.