گزارشی از شرایط امنیتی و نامساعد زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج

بیش از ۵۰ تن از زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج از نهم مردادماه در شرایط فوق امنیتی و نامساعد نگهداری می‌شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان رجایی‌شهر برای اعمال فشار بیش‌تر بر زندانیان سیاسی-عقیدتی این زندان، از نهم مردادماه آنان را از سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ به سالن ۱۰ این زندان منتقل کرده‌اند. انتقال زندانیان با دستبند و همراه با خشونت و رفتارهای غیرانسانی و خلاف حقوق قانونی زندانیان بوده است.

گارد ویژه تمام زندانیان را با لباس‌های راحتی به محوطه آورده و پس از بازرسی تک‌تک آن‌ها، همه را به سالن جدید منتقل کرده است.

علاوه بر فضای امنیتی شدید این سالن، شرایط بهداشتی آن نیز بسیار نامساعد گزارش شده است.

عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر، شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است. کارت‌های بانکی نیز در این سالن کار نمی‌کند و زندانیان امکان خرید از فروشگاه را ندارند.

از سویی دیگر داروها، کتاب‌ها و تمام وسایل شخصی زندانیان تا این لحظه به آنان تحویل داده نشده و مسئولان تنها وسایل خواب را به آن‌ها داده‌اند.

همچنین زمان‌های استفاده از هواخوری نیز برای آنان محدود شده است.

اعظم پیرولی‌کندی، همسر لطیف حسنی؛ زندانی سیاسی، در صفحه فیس‌بوک خود در توضیح شرایط آخرین ملاقات با همسرش نوشته است: در آخرین ملاقات «اضطراب واسترس در چهره تک تک خانواده ها موج می‌زد. هیچ کس مطمئن نبود که آیا این بار قادر به ملاقات خواهد شد یا نه. زیرا هفته قبل از آن، زمانی که آراز (لطیف حسنی) در مرخصی بود، نیز به هیچ کدام آنها ملاقات نداده و درب زندان را بسته بودند.»

او همچنین گفته است که در این ملاقات «هیچ کس امکان ملاقات حضوری» نداشته است.

خانم پیرولی‌کندی در توضیح شرایط نامساعد زندانیان گفته است: «زندانیان، برخلاف ملاقات‌های گذشته که معمولا تمام تلاششان را می‌کردند بسیار مرتب و خوش‌لباس به ملاقات بیایند، با ظاهرهایی نامرتب و ریش‌های نتراشیده پشت شیشه‌ها دیده می‌شدند. صحنه خیلی غم‌انگیزی بود. برخی از آن‌ها با لباس‌های راحتی و پیژامه آمده بودند.»

همچنین در این سالن خط تلفن وجود ندارد و زندانیان از حق تماس با خانواده‌هایشان و ارتباط با خارج از زندان محروم‌اند.

نماینده دادستان نیز از وضعیت نامناسب زندانیان ظهار بی‌خبری و بی‌اطلاعی کرده است.

گفتنی است این زندانیان هفته گذشته از حق ملاقات با خانواده‌هایشان محروم بودند.

نهم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل شدند. تعدادی از این زندانیان پس از ساعاتی به بند بازگردانده شدند اما شش زندانی سیاسی به نام‌های «رضا اکبری‌منفرد»، «سعید ماسوری»، «ابوالقاسم فولادوند»، «حسن صادقی»، «جعفر اقدامی» و «شاهین ذوقی» تا امروز در سلول‌های انفرادی هستند.

گفتنی است روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه هنگامی‌که خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی منتقل‌شده به سالن ده زندان رجایی‌شهر، برای ملاقات به این زندان مراجعه کرده بودند، مسئولان زندان به آنان اجازه ملاقات ندادند.

سالن ده زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.