تداوم اعتصاب غذای اعتراضی یازده تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر

یازده تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج پس از گذشت ۳۹ روز همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد بنازاده امیرخیزی، رضا اکبری منفرد، سعید ماسوری، شاهین ذوقی تبار، حسن صادقی، ابوالقاسم فولادوند، امیر قاضیانی، رضا شهابی، محمد نظری، پیام شکیبا و سعید شیرزاد پس از ۳۹ روز اعتصاب غذا اعتراضی، محروم از رسیدگی پزشکی در سالن ۱۰ اندرزگاه چهار زندان رجایی شهر نگهداری می‌شوند و مسئولان زندان تا کنون هیچ‌گونه اقدامی برای بهبود وضعیت آنان نکرده‌اند.

این در حالی است که شرایط نگهداری این زندانیان تا کنون با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و فعالان داخلی مواجه شده است.

در هفته گذشته اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ایران، با صدور بیانیه‌ای در خصوص وضعیت زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج هشدار داد و خواستار اقدام فوری مقامات ایران در خصوص شرایط آنان شد.

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی رجایی شهر و فشارهای اعمال‌شده بر آنان ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایرانی خواست تا اجازه دهند بازرسان بین‌المللی، از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، به طور مستقل و بدون اعلام قبلی از زندان رجایی شهر و سایر زندان‌های کشور بازدید به عمل آورند.

شایان ذکر است؛ابوالقاسم فولادوند، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا، از حق ملاقات با خانواده محروم شده است؛ مسئولین زندان روز چهارشنبه ۸ شهریورماه به همسر این زندانی اعلام کرده‌اند که این ممنوع‌الملاقاتی تا ۱۲ مهرماه ادامه خواهد داشت.

از سویی دیگر، شاهین ذوقی تبار که به دلیل اعتصاب غذا در وضعیت وخیمی به سر می‌برد، در چهارم شهریورماه به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شد و پس از سه روز بازجویی در هفتم شهریورماه به قرنطینه زندان رجایی شهر انتقال یافت. مأموران اطلاعات سپاه طی این مدت وی را تهدید به پرونده‌سازی نیز کرده‌اند.

گفته می‌شود که این زندانی سیاسی طی این مدت دچار خونریزی معده شده است اما مسئولان از اعزام وی به بیمارستان خودداری می‌کنند.

همچنین سعید ماسوری از هفته های گذشته دچار خونریزی معده شده است و حال وی وخیم گزارش می‌شود.

محمد نظری، دیگر زندانی سیاسی در اعتصاب غذا نیز که از بیماری قلبی رنج می‌برد، در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ او همچنین پس از ۲۴ سال حبس خواستار اعاده دادرسی در پرونده‌اش است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در همایشی که روز چهارشنبه اول شهریور در تهران برگزار شد، اعلام کرد: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است و دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود.»

هشتم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل و دست به اعتصاب غذا زدند که اعتصاب آنان تا به امروز ادامه داشته است.

سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر محدودیت در استفاده از تلفن و هواخوری شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.