گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان اعتصابی رجایی شهر؛ محرومیت از حق درمان و انتقال به انفرادی

محمد نظری، سعید شیرزاد و رضا شهابی کماکان در اعتصاب غذا به سر می‌برند و مسئولین جهت اعمال فشار بر این زندانیان سیاسی آنان را از رسیدگی درمانی محروم و برخی دیگر از زندانیان سیاسی را به انفرادی منتقل کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رییس زندان، محمد مردانی، دستور داده هیچ‌گونه رسیدگی پزشکی به زندانیان در اعتصاب صورت نگیرد و بهداری زندان نیز از دریافت نامه اعتصاب آن‌ها سرباز می زند. این درحالی است که وضعیت جسمانی محمد نظری، سعید شیرزاد و رضا شهابی پس از ۴۷ روز وخیم گزارش شده است.

سعید شیرزاد خواستار بازگردانده شدن وسایل مصادره شده از زندانیان است. این زندانی سیاسی از رییس زندان رجایی شهر نیز به دلیل نقض حقوق زندانیان سیاسی، اهانت به آنان و پرونده‌سازی های صورت گرفته شکایت کرده است.

سعید شیرزاد همچنین در نامه‌ای ضمن اشاره به فشارهای اعمال‌شده از سوی مسئولان، از همگان خواسته است تا از اعتصاب غذای محمد نظری حمایت کنند. محمد نظری، زندانی سیاسی، ۲۴ سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان نگهداری می‌شود و با درخواست اعمال ماده ۱۰ آیین دادرسی در پرونده‌اش به اعتصاب غذای اعتراضی زندانیان سیاسی رجایی شهر پیوسته است. وی از روز یکشنبه ۱۹ شهریورماه در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و با توجه به بیماری قلبی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

از سویی دیگر، امیر قاضیانی که به دلیل مشکلاتی معده در وضعیت نامساعدی قرار دارد، در پی اعتراض کیفیت غذای زندان از روز جاری به انفرادی منتقل شده است.

سعید پورحیدر نیز از روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه به دلیل اعتراض به وضعیت سالن در انفرادی به سر می‌برد.

شایان ذکر است؛ هشت تن از زنداینان سیاسی رجایی شهر از هفته گذشته اعلام روزه سیاسی کرده اند.

حسن صادقی، رضا اکبری منفرد و ابوالقاسم فولادوند نیز از حق ملاقات با خانواده محروم شده‌اند.

لازم به ذکر است؛ فروشگاه زندان به دستور رییس زندان بسته شده و زندانیان مجبور به استفاده از غذای زندان (سویای حیوانی و برنج) هستند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در همایشی که روز چهارشنبه اول شهریور در تهران برگزار شد، اعلام کرد: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است و دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود.»

هشتم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل و دست به اعتصاب غذا زدند که اعتصاب آنان تا به امروز ادامه داشته است.

سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر محدودیت در استفاده از تلفن و هواخوری شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.