برگزاری ۳ تجمع اعتراضی کارگری در طول یک روز

جمعی از کارگران «کیش چوب» و نیز شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز ۱۳ عسلویه، به همراه کارگران پروژه مقاوم‌سازی‌ پل‌های راه‌آهن محور میانه–مراغه، در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود می خوانند، تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا و تسنیم، صبح دیروز، چهارشنبه سوم آبان، گروهی از کارگران «کیش چوب» که تعداد آنها به ۲۰۰ نفر می رسد ،در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود می‌خوانند، مقابل دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش تجمع کردند.

طبق ادعای کارگران معترض در حال حاضر فعالیت تولیدی این واحد تولیدی به سبب رکود بازار کار موقتا متوقف شده وکارگران کاری برای انجام دادن ندارند.

کارگران معترض می‌گویند: افزایش مشکلات کیش چوب باعث شده‌است تا کارفرما از یک ماه قبل درب‌های کارخانه را به روی کارگران بسته است.

این کارگران همچنین مدعی‌اند؛ جدا از بلاتکلیفی در وضعیت شغلیشان ،در حال حاضر هر یک از کارگران بابت ۸ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی از کارفرما طلبکارند.

به نقل از کارگران کیش چوب گفته می شود،آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ۹۵ است که در خرداد ماه سال جاری توسط کارفرما به حساب بانکی آنها واریز شده است، همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ۹۵ آنان را پرداخت نکرده است.

آن‌ها می‌گویند: در آخرین پیگیری‌هایی که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم.

و نیز، کارگران شرکت نسران که در پروژه تقویت و ترمیم پل‌های راه‌آهن محور میانه-مراغه مشغول به‌کار هستند به دلیل عدم پرداخت حقوق ۵ ماه خود از سوی این شرکت، اعتراض کرده و نسبت به دیرکرد حقوق خویش دست به اعتراض زدند.

پروژه مقاوم‌سازی و ترمیم پل‌های راه‌آهن میانه-مراغه از سال ۹۳ به کارفرمایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پیمانکاری شرکت نسران آغاز شده که هدف از اجرای این پروژه مقاوم‌سازی‌وبهسازی لرزه‌ای پل‌های قوسی‌سنگی‌وفلزی راه‌آهن محور میانه–مراغه است لذا هم‌اکنون به دلیل عدم پرداخت مطالبات و حقوق کارگران متوقف شده و کارگران دست به تجمع زده‌اند.

به گزارش تسنیم طبق گفته کارگران، باکمال تأسف مسئولان این شرکت پاسخگوی مشکلات کارگران نیستند و اکثر کارگران نیز طبق گفته خودشان مستأجر بوده و به دلیل عدم پرداخت حقوق آنان از سوی شرکت نسران به مشکلات بزرگی برخورد کرده‌اند که انتظار دارند مسئولان امر در این خصوص مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

به همراه این کارگران، شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز ۱۳ عسلویه طی دو روز گذشته، بابت چندین ماه معوقات مزدی تجمع کردند.

مشابه این واکنش صنفی در ماه‌های گذشته در قالب برپایی تجمعات صنفی شکل گرفته بود و اکنون نیز این کارگران در محوطه اطراف محل کار خود تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش کارفرمای اصلی برسانند.

گفته می‌شود که این کارگران در چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند و از نیمه اسفندماه سال گذشته تاکنون برای دریافت معوقات مزدی خود با مشکل مواجه‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.