دونالد ترامپ: «مردم ایران از فساد حکومت و تلف‌شدن ثروتشان برای تروریسم به ستوه آمده‌اند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی پیش در صفحه رسمی توییتر خود از اعتراض سراسری مردم ایران حمایت و اعلام کرد که حکومت ایران باید حقوق مردمش از جمله حق بیان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دونالد ترامپ، در توییت خود با اشاره به تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان ایرانی نوشته است که «مردم ایران از فساد حکومت و بر باد دادن ثروت کشور برای تأمین مالی تروریسم در خارج، به ستوه آمده‌اند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است: «حکومت ایران باید حقوق مردمش از جمله حق بیان را به رسمیت بشناسد؛ دنیا دارد تماشا می‌کند!»

هتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز جمعه هشتم دی‌ماه ۹۶ در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت این کشور از تظاهرات شهروندان ایرانی، خواستار حمایت جهانی از مطالبات مردم ایران برای حقوق اساسی آنان و پایان دادن به فساد شد.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «رهبران ایران یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش و ضعیف تبدیل کرده‌اند که عمده صادراتش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. همان‌طور که پرزیدنت ترامپ گفته است، بزرگ‌ترین قربانیان رهبران ایران، خود مردم ایران هستند.»

تعدادی از اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار حمایت از اعتراضات مردم ایران شده اند.

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، این مهم است که ما از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کنیم.

همچنین اورین هتچ، سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «من در کنار مردم ایران وخواسته هایشان برای شفافیت و آزادی ایستاده ام و از همکارانم در کنگره آمریکا می خواهم با من همراه شوند.»

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، نیز روز پنجشنبه خواستار «حمایت» از اعتراضات مردم ایران شد.

طی دو روز گذشته تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد، اهواز، قم کاشمر، قوچان، نیشابور و کرمانشاه برگزار شد.

معاون امنیتی استانداری تهران نیز از بازداشت چند نفر در تهران خبر داده و  هشدار داده که هرگونه تجمعی با «برخورد قاطع» روبرو خواهد شد.

همزمان سپاه پاسداران ایران در آستانه سالگرد تجمع طرفداران حکومت در ۹ دیسال ۱۳۸۸، در بیانیه‌ای مدعی شد عده‌ای در آرزوی فتنه جدیدی هستند. اشاره این نهاد نظامی که نقش اصلی در سرکوب معترضان در سال ۸۸ داشت، به معترضان آن انتخابات است و می‌گوید آنها قصد «فتنه جدیدی» دارند.

گرانی، تورم، بیکاری و افشای مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های گسترده سران نظام جمهوری اسلامی از جناح‌های مختلف در کنار مشکلات عمیق نظام بانکی ایران، طی سال های گذشته موجب اعتراضات زیادی در شهرهای مختلف ایران شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.