شیرین عبادی: «این اعتراض‌ها فراگیر‌تر از جنبش سبز در سال ۸۸ است»

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح در یک پیام ویدویی مردم ایران را به نافرمانی مدنی در مقابل حکومت جمهوری اسلامی دعوت کرده و در مصاحبه با یک رسانه ایتالیایی اعتراضات سراسری را «نقطه آغاز جنبشی عظیم» خوانده است که می‌تواند فراگیر‌تر از اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شیرین عبادی در ویدیو خود می‌گوید حکومت ایران ۳۸ سال است که به حرف مردم ایران بی‌اعتناست و حالا وقت آن رسیده که مردم حرف جمهوری اسلامی را گوش ندهند و فریب وعده‌هایش را نخورند.

این حقوقدان با دعوت به نافرمانی مدنی توصیه کرده که شهروندان پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و قبوض آب، برق و گاز را نپردازند.

خانم عبادی با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نیز مصاحبه کرده و گفته که اعتراض‌های اخیر، تازه «نقطه آغاز جنبشی عظیم» است که می‌تواند فراگیر‌تر از اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ شود.

شیرین عبادی در این مصاحبه می گوید: «فکر نمی‌کنم این اعتراض‌ها به زودی خاتمه یابد. به نظر می‌رسد ما شاهد آغاز جنبش اعتراضی عظیمی هستیم که می‌تواند فراگیر‌تر از جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ شود. تعجب هم نمی‌کنم که این اعتراض‌ها به جنبشی عظیم‌تر تبدیل شود».

این برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به اینکه اعتراض‌ها در ایران ریشه اقتصادی و اجتماعی دارد، گفته است: «در ایران، یک بحران بسیار جدی اقتصادی وجود دارد. فساد، کل کشور را فرا گرفته است و پایان تحریم‌ها در نتیجه توافق هسته‌ای بین ایران، اروپا و آمریکا در سال ۱۳۹۴، بر خلاف آنچه که همگان انتظار داشتند منافع واقعی برای مردم به ارمغان نیاورده است».

خانم عبادی با بیان اینکه «ایران یکی از کشورهای دارای هزینه بالای نظامی است» تاکید کرده است که «مردم نمی‌خواهند پول زیادی خرج این کار می‌شود».

به گفته این حقوقدان ایرانی ساکن لندن، جوانان به خاطر بیکاری بالا، فساد و سانسور «بسیار سرخورده شده‌اند».

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در پایان این مصاحبه یادآور شده است: «اوضاع اقتصادی و شکاف فاجعه‌بار بین ثروتمندان و فقرا، بین کسانی که از رفاه برخوردارند و کسانی که فاقد آن هستند، ریشه‌های اعتراض‌های اخیر هستند».

اعتراضات مردم ایران به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور که از روز هفتم دی ماه در شهرهای مشهد و نیشابور آغاز شده، تا آخرین ساعات روز دوازدهم دی ماه نیز در شهرهای مختلف ادامه داشته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.