افزایش ۳۴.۴ درصدی صدمات ناشی از کار

در هشت ماهه امسال صدمات ناشی از کار در استان گلستان، ۳۴.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و بیشتر این حوادث در کارگاه های ساختمانی رخ داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر،  هرساله‌ در استان، تعدادی‌ کارگر قربانی‌ حوادثی‌ می‌شوند که‌ به‌ کشته‌ شدن‌ یا از کارافتادگی‌ آن‌ها می‌شود.

طبق آمارهای اعلام شده از در سایت پزشکی قانونی گلستان، در هشت ماهه امسال حوادث صدمات ناشی از کار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴.۴ درصد افزایش داشته است. بر اساس همین آمار تعداد مراجعان به پزشکی قانونی ۲۹۳ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۲۸۲ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بوده‌اند.
شهریور امسال هم از سوی همین اداره کل اعلام شد که تعداد مراجعات حوادث ناشی از کار در سراسر استان ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.
سال گذشته هم آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاکی از آن بود که گلستان با دارا بودن آمار ۳۰ درصدی، رتبه سوم استان های حوادث منجر به فوت ناشی از کار در کشور را داراست.
این در حالی است که براساس بررسی ها، مشاغل ساختمانی در صدر جدول حوادث ناشی از کار منجر به مصدومیت یا فوت قرار گرفته و به رغم برخی تدابیر پیشگیرانه اما این آمار کاهش چشمگیری نداشته است.
چندی پیش سعید مازندرانی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، حوادث ناشی از کار را یکی از پرهزینه‌ترین آسیب‌های کشور عنوان کرد و گفته بود که طبق برآورده‌های انجام شده ۵۴ هزار میلیارد ریال هزینه آسیب‌های ناشی از کار در کشور است که بسیاری از این حوادث به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و کم‌توجهی به این نکات از سوی کارگر و یا کارفرما رخ داده است.
رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با بیان این که ۶۰ درصد حوادث رخ داده ناشی از کار که در سال‌جاری منجر به صدمه و یا فوت کارگران شده، در رابطه با مشاغل ساختمانی بوده، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در برخی از فصول سال صنعت ساختمان سازی نسبت به دیگر مشاغل از رونق بیشتری برخودار است، این حوادث در این بخش آمار بالاتری را به خود اختصاص داده‌ است.
مهدی اخوان افزود: در رابطه با فوتی‌های ناشی از کار هم کارگران ساختمانی بالاترین آمار را در این جدول دارند، به گونه‌ای که سال گذشته از تعداد ۱۱ کارگر فوت شده، ۹ نفر از آنان کارگران ساختمانی بوده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.