صدور حکم پنج سال حبس برای یک شهروند مسیحی

شامیرام عیسوی، همسر کشیش ویکتور بت تمرز از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده شامیرام عیسوی شهروند مسیحی آشوری را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور، و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

وبسایت ماده ۱۸ گزارش کرده که دادگاه این شهروند مسیحی در ۱۶ دی ماه برگزار شده است.

شامیرام عیسوی، نخستین بار در خرداد ماه ۹۶ به دادگاه انقلاب احضار شده بود و با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان به صورت موقت آزاد شده بود.

همسر شامیرام عیسوی، کشیش ویکتور بت تمرز نیز به ۱۰ سال زندان محکوم است.

کشیش ویکتور بت تمرز و همسر او شامیرام عیسوی تا پیش از بسته شدن کلیسانی پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ (برابر با ۳۱  مارس ۲۰۰۹ میلادی)، از رهبران رسمی این کلیسا در تهران بوده­‌اند. با فشار نهادهای امنیتی و مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، کشیش بت تمرز از رهبری این کلیسا برکنار شد و جلسات این کلیسا که به زبان فارسی ارائه می­‌شد نیز پایان یافت.

افزایش این فشارها بر مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی در حالی است که براساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی که در دولت آقای روحانی رونمایی شده آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی­توان به صرف داشتن عقیده­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.