تداوم بازداشت هفت فعال مدنی پس از گذشت دو هفته؛ محرومیت از حق ملاقات و دسترسی به وکیل

سعید اقبالی، بهنام موسیوند، محمود معصومی، داریوش زند، شیما بابایی، نادر افشاری و سعید سیفی جهان، هفت فعال مدنی، پس از گذشت دو هفته همچنان در بند ۲۰۹ اوین نگهداری می‌شوند و از حق دسترسی به وکیل محروم‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان اوین و مقامات امنیتی به تعدادی از این فعالین مدنی اجازه تماس با خانواده‌هایشان را نمی‌دهند و این مسأله موجب نگرانی خانواده‌ها شده است؛ از سویی دیگر کلیه این فعالین از حق ملاقات محروم‌اند و از وضعیت جسمی‌شان اطلاعی در دست نیست.

بهنام موسیوند، فعال مدنی، پس از بازداشت تنها یک بار با خانواده خود تماس داشته و مسئولان از پاسخ‌گویی به خانواده وی خودداری می‌کنند؛ وی از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و عدم دسترسی‌اش به داروهای مورد نیاز باعث نگرانی نزدیکان او شده است.

پدر بهنام موسیوند در خصوص نحوه دستگیری فرزندش می‌گوید: «روز ۱۲ بهمن وقتی به خانه مراجعه کردم با حضور ۸ تن از مأموران امنیتی که خانه‌ام را تفتیش کرده و همسرم که غش کرده و بر زمین افتاده بود مواجه شدم.»

شیما بابایی و همسرش داریوش زند نیز در بند ۲۰۹ اوین تحت بازجویی به سر می‌برند؛ این فعالین که در بهبهان بازداشت شده بودند، چند روز پس از دستگیری از اداره اطلاعات اهواز به اوین انتقال یافتند.

گفته می‌شود، مأموران وزارت اطلاعات در روز بازداشت با عنوان پستچی به خانه پدری داریوش زند مراجعه کردند پس از گشودن درِ منزل مأموران اطلاعات به داخل خانه هجوم برده و اقدام به بازداشت این زوج کردند.

از سویی دیگر، محمود معصومی و نادر افشاری در دو هفته گذشته در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در اعتصاب غذا به سر بردند.

نادر افشاری در دادسرای اوین به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده و اعتصاب خود را از شانزدهم بهمن آغاز کرده است.

محمود معصومی نیز که از بیماری قلبی و آسم رنج می‌برد، از زمان بازداشت اعلام اعتصاب غذا کرده؛ این فعال مدنی طی این مدت تنها یک بار امکان تماس با خانواده خود را داشته و اعلام کرده که در اوین نگهداری می شود.

سعید اقبالی و سعید سیفی جهان نیز در هفته اول بازداشت در شعبه ششم دادسرای اوین به «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شدند و برای آنان به ترتیب قرار بازداشت دو ماه و یک ماهه صادر شد.

شایان ذکر است که تمامی بازداشت شدگان از دسترسی به وکیل محروم اند و از جزییات پرونده شان اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که تعدادی این فعالین پیش از این نیز از سوی نهاد های امنیتی بازداشت شده بودند و در دستگاه قضایی پرونده ای مفتوح دارند.

شیما بابایی، فعال مدنی، نخستین بار ۵ خرداد ۹۵ بازداشت و پس از ۸ روز بازجویی در بند دو الف، در تاریخ ۱۲ خردادماه با قرار وثیقه صد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

شیما بابایی پس از آزادی با قرار وثیقه، تاکنون چندین بار از سوی «دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» احضار و مورد بازجویی قرارگرفته است.

طی بازجویی ها اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «توهین به رهبری»، «توهین به سران»، «ارتباط با بیگانه و رسانه‌های خارج از کشور» به وی تفهیم و حکم تعلیقی برای وی صادر شده است.

سعید اقبالی نیز در سال گذشته به همراه گلرخ ایرایی از سوی مأموران سپاه ثارالله بازداشت و به زندان اوین منتقل‌شده بود.

او پس از نخستین بازداشت چندین بار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شد.

محمود معصومی پیش از این در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ بازداشت و پس از بازجویی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان فشافویه آزاد شد.

او در پاییز سال جاری به اتهامات «توهین به مقدسات»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «توهین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبری» به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بهنام موسیوند، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، نخستین بار در پانزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳ در محل کار خود بازداشت و پس از مدتی با تبدیل قرار بازداشت آزاد شد. وی سپس از سوی شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، در طی حکمی که ۳۱ مردادماه سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد، به ۱۸ ماه حبس جدید محکوم گردید. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ریاست قاضی پورعرب به دو سال حبس تعزیری تغییر پیدا کرد.

گفتنی است که بهنام موسیوند در پرونده ای به یک سال حبس تعلیقی محکوم گشته و این حکم هنوز اجرا نشده است.

بهنام موسیوند ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم حبس خود روانه زندان شد و  در خردادماه ۹۶ از زندان رجایی شهر آزاد گشت.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.