شرایط اسفناک زلزله‌زدگان کرمانشاه پس از گذشت چهار ماه؛ تداوم چادرنشینی و اقدام به خودکشی

بیش از «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه علیرغم گذشت چهار ماه از این حادثه در شرایط نامناسب جوی در خارج از کانکس به سر می‌برند؛ مشکلات مردم در مناطق زلزله‌زده کماکان ادامه دارد و شمار کثیری برای رهایی از این مشکلات اقدام به خودکشی کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نامناسب بودن امکانات بهداشتی و عدم وجود امکانات درمانی مناسب از جمله مشکلاتی است که مردم مناطق زلزله‌زده در این ماه ها با آن مواجه بوده‌اند؛ ورود حیوانات خطرناک همچون مار به درون چادر ها نیز مشکلات جدیدی است که با گرم شدن هوا برای چادر نشینان زلزله‌زده رقم خورده است.

اقدام به «خودکشی» در این مناطق همچنان به چشم می‌خورد؛ رسول قهرمانی، شهروند ۳۷ ساله، آخرین نمونه آن است که در کمپی در منطقە تازە آباد خود را حلق آویزکرده است.

مقامات دولتی اقدام به خودکشی ۹۷ تن را در بهمن ماه تأیید کردند.

در طی ماه های گذشته، گزارش‌هایی از مرگ کودکان به دلیل سرماخوردگی نیز منتشر شده است.

سارینا ذهابی که به همراه خانواده خود در مناطق زلزله‌زده در چادر زندگی می‌کرد در دی ماه به دلیل سرما فوت شد.

نوشین محمدی، دختر ۱۷ ساله معلول و ماتیار شماعی، کودک خردسال یک سال و نیمه و یک پسر دو ساله نیز در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به دلایل مشابه فوت شده‌اند.

لازم به توضیح است که «وعده‌های مسئولان» برای دادن کانکس به زلزله‌زدگان در بسیاری از مناطق اجرا نشده‌؛ شهاب نادری، نماینده پاوه و اورمانات اعلام کرده است که از «۱۲ هزار خانوار» تنها «حدود ۵۰۰ خانوار از کانکس بهره‌مند شده‌اند».

در همین حال فرماندار سرپل ذهاب نیز تأیید کرده «قرار نیست» همه خانوارها در این منطقه، کانکس دریافت کنند.

زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.