اجرای حکم اعدام و شلاق دو نوجوان ۱۷ ساله در زندان عادل آباد

سحرگاه پنجم اردیبهشت ماه، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، دو نوجوان ۱۷ ساله، پس از اجرای حکم شلاق در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حکم اعدام مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت که زیر ۱۸ سال سن داشتند، پنجم اردیبهشت ماه اجرا شده است.

اجرای حکم بدون اطلاع وکیل پرونده و خانواده در زندان عادل آباد شیراز صورت گرفته است.

رد شلاق بر جنازه این دو زندانی مشهود بوده که نشان دهنده اجرای حکم شلاق آنها پیش از اعدام است.

،اتهام این دو نوجوان که در سن ۱۵ سالگی بازداشت شده بودند «تجاوز به عنف» عنوان شده است.

عفو بین الملل در گزارشی ضمن اعلام این خبر نوشته است: «مقامات ایران بار دیگر ثابت کردند که حاضر اند با اقدام منزجرکننده اعدام کودکان، قوانین بین المللی را زیر پا بگذارند. استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که کمتر از ۱۸ سال در زمان جرم بوده است، تحت قوانین بین المللی حقوق بشر به شدت ممنوع است و یک حمله شدید به حقوق کودکان است.»

عفو بین الملل افزوده است: «فرصت اعضای مجلس جمهوری اسلامی برای اصلاح قانون مجازات برای ممنوعیت استفاده از مجازات اعدام علیه کودکان زیر ۱۸ سال، مدت هاست که به پایان رسیده است.»

میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و میثاق بین‌المللی حقوق کودکان که ایران از جمله امضاکنندگان آنان است، و همچنین معیارهای سازمان ملل در زمینه‌ نوجوانان، اعدام افرادی را که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند ممنوع اعلام می‌کند. اما ایران تاکنون بارها به اجرای حکم اعدام در مورد متهمانی که زیر ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده‌اند، اقدام کرده‌ است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.