صدور حکم اعدام برای سه تن از شرکت کنندگان تظاهرات سراسری

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شرکت کنندگان اعتراضات سراسری، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که هم اکنون در زندان بزرگ تهران نگهداری می شوند، حکم اعدام صادر کرده؛ این شرکت کنندگان اعتراضات سراسری همچنین مجموعا به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم گشتند.

یکی از اتهامات مطروحه در پرونده آنان «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی به اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب» به ترتیب به ۱۵ سال، ۱۰ سال، ۱۰ سال حبس و  همچنین هر یک به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی پیشتر در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۸ در تجمعات اعتراضی آبان ماه در محله ستارخان تهران شرکت کردند. 

امیرحسین مرادی در تاریخ ۲۸ آبان ۹۸ از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته شناسایی و بازداشت شد. وی پس از حدود یک ماه نگهداری در یکی ز سلول‌های انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

محمد رجبی و سعید تمجیدی پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور همسایه‌ای پناهنده شدند اما پلیس آن کشور در تاریخ ۷ دی ماه ۹۸ آنها را دیپورت و به ایران تحویل داد. این افراد پس از تحویل به ایران از طریق مرز غربی به داخل کشور منتقل و نهایتا به زندان اوین منتقل شدند.

این شهروندان برای اتهام «خروج غیرقانونی از کشور» به ۱ سال حبس نیز محکوم شده اند.

امیرحسین مرادی در ملاقات با خانواده اش اعلام کرده که با شوکر مورد ضرب و شتم قرار گرفته؛ وی همچنین در دفتر بازپرسی برای اعترافات اجباری ضرب و شتم شده است.

مأموران وزارت اطلاعات با وعده درمان جراحت های وی، او را وادار به اعتراف کتبی علیه خود کرده اند. 

یکی از دلایل صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی آموزش دادن به معترضان برای رهبری اعتراضات بوده که اگر در جریان اعتراضات ماموران اقدام به فیلمبرداری کردند، معترضان دوربین‌ها را از آنها بگیرند تا آنها قادر به شناسایی و بازداشت معترضان نباشند.

امیرحسین مرادی، فرزند محمد، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۳ در تهران است. او دارای مدرک دیپلم کامپیوتر است و تا پیش از بازداشت در تهران فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده است.

سعید تمجیدی، متولد ۱ خرداد ۱۳۷۱، دانشجوی رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی است.

محمد رجبی، فرزند اسماعیل، متولد ۲۱ مرداد ۱۳۷۳ و دارای تحصیلات دیپلم است.

دستکم ۱۴۰۰۰ نفر طی آبان و دی ماه بازداشت شدند که شمار کثیری به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.

بازداشت های گسترده پس از اعتراضات آبان ماه از سوی نیروهای سپاه پاسداران و بسیج صورت گرفته؛ در مواردی افراد بازداشت شده حتی از شرکت کنندگان در اعتراضات نبودند و این نیروها به دلیل اختلافات شخصی با این شهروندان دست به بازداشت و پرونده سازی زده‌اند.

انواع شکنجه های روحی و جسمی همچون ضرب و شتم و تجویز قرص های روانی بر این بازداشت شدگان اعمال شده است. بازداشت شدگان زن تحت فشارهای جنسی و تجاوز نیز قرار گرفته‌اند.


Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.