تأیید حکم حبس برای یکی دیگر از شهروندان معترض به حجاب اجباری

حکم ۳۰ سال حبس فرشته دیدنی، یکی از معترضان به حجاب اجباری از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محکومیت ۳۰ سال حبس برای فرشته دیدنی، شهروند معترض به حجاب اجباری که پیش تر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، طی روزهای گذشته در دادگاه انقلاب تأیید و ۶ سال آن لازم‌الاجرا خوانده شد.

اتهامات این فعال مدنی «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، «تشویق مردم به فساد»، «نگهداری کالای ممنوع (مشروب)»، «توهین به بنیانگذار انقلاب»، «توهین به رهبر» و «توهین به مقدسات» عنوان شده است.

لازم به ذکر است که با پرونده سازی نیروهای امنیتی سپاه پرونده دیگری نیز برای این فعال مدنی با عناوین اتهامی «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «انتشار فیلم مبتذل» و «جریحه دار نمودن عفت عمومی» در جریان است و وی بابت این پرونده از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عموزاده به ۶ ماه حبس محکوم شده است.

فرشته دیدنی یک خرداد ماه ٩٨ بازداشت و پس از ٩ روز حبس در انفرادی در بند الف زندان اوین، به زندان زنان قرچک فرستاده و بعد از سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

فرشته دیدنی در سال ۱۳۹۷ و پس از بازداشت یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، مژگان کشاورز و صبا کردافشاری، دیگر معترضین به حجاب اجباری، با انتشار چند ویدئو در متروی تهران، زنان را به حمایت از این بازداشت‌شدگان دعوت کرده بود.

یاسمن آریانی، مادرش منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل فعالیت های اعتراضی نسبت به حجاب اجباری بازداشت شدند.

این سه فعال مدنی در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه جمعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند . طبق حکم این دادگاه، هر کدام از این زنان فعال مدنی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تشویق و فراهم‌نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر اینها مژگان کشاورز بابت اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

طی دادگاه تجدیدنظر محکومیت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به ۹ سال و هفت ماه حبس و محکومیت مژگان کشاورز به ۱۲ سال و هفت ماه حبس کاهش یافت.

صبا کردافشاری دیگر فعال مدنی و معترض به حجاب اجباری نیز در خرداد ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال مدنی در دادگاه به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و نیم و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و نیم و در مجموع به ۲۴ سال حبس محکوم شد که طی دادگاه تجدیدنظر به ۹ سال حبس تقلیل یافت.

گفتنی است، این ۴ فعال مدنی هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.