حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی کشور تائید شد

روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه از تایید حکم اعدام روح الله زم در دیوان عالی کشور خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،‌ روز دوشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸، روح‌الله زم، فعال سیاسی و مدیر کانال خبری آمدنیوز، طی سفری از کشور فرانسه به عراق، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

تنها چند ساعت پس از انتشار خبر دستگیری روح‌الله زم، ویدئویی کوتاه از اعترافات وی در بخش خبری ۲۰:۳۰ جمهوری اسلامی پخش شد.

در نهایت روح الله زم طی ۶ جلسه دادگاه که از بهمن ماه ۹۸ تا خرداد ماه ۹۹ جریان داشت توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد‌فی‌الارض، «تشکیل و اداره کانال آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور»، «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه»، «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه»، «همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور»، «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت و مدیریت پایگاه خبری سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور»، «مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور»، «مشارکت در نشر اکاذیب»، «تحریک موثر نیرو‌های رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیرو‌های مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی»، «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری»، «توهین به مقامات و مامورین» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» به اعدام محکوم شد. این حکم روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ به تائید دیوان عالی کشور رسید.

گفتنی است روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز بود که در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶، نقش مهمی در پوشش اخبار مربوط به این اعتراضات و انتشار فراخوان‌های شرکت در تجمعات داشت. همچنین افشای چند خبر امنیتی و پشت‌پرده، مانند خبر مربوط به حساب‌های بانکی صادق لاریجانی و پرونده آزار جنسی سعید طوسی در این کانال خبری، توجه زیادی را جلب کرده بود.  

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.