تبعید صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در اوین، به زندان قرچک ورامین

روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۹، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، به زندان قرچک ورامین تبعید شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبا کرد افشاری در تاریخ ۱۱خردادماه ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی سپاه بازداشت شد. او یک روز پس از بازداشت در شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از ۱۱ روز بازجویی تحت فشار، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی پس از چند دوره بازجویی در بند سپاه و حبس در زندان قرچک به زندان اوین منتقل شد.

صبا کردافشاری در شهریور ماه ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و به اتهام «تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب» به ۱۵ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و نیم حبس و در مجموع به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم در آذرماه ۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر به ۹ سال حبس تعزیری کاهش یافت و این فعال مدنی طی حکم دادگاه تجدید نظر از بابت اتهام «تشویق به فساد و فحشا» تبرئه شد.

روز سه شنبه ۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، حکم ۱۵ سال حبس تعزیری صبا کردافشاری که پیش از این در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر از بابت آن تبرئه شده بود، مجدداً توسط نامه اجرای احکام به وی ابلاغ شد و درخواست اعاده دادرسی وی نیز توسط دادگاه پذیرفته نشد. این در حالی است که پیش تر دادگاه تجدیدنظر محکومیت وی را به ۹ سال حبس کاهش داده بود.

گفتنی است راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری، که او نیز دوران محکومیت ۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری خود را در زندان اوین سپری می‌کند، پس از انتقال فرزندش به زندان قرچک ورامین از مامورین زندان خواست که او را نیز همراه دخترش به این زندان منتقل کنند، اما به وی گفته شده که به دستور دادستان خانم کردافشاری باید به تنهایی منتقل شود.  

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.