ضرب و شتم و تبعید سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین

ماموران زندان قرچک ورامین با هجوم به سالن ۸ این زندان، سهیلا حجاب، زندانی سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار داده و وی را به زندان سنندج تبعید کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شدت ضرب و شتم سهیلا حجاب توسط ماموران زندان به حدی بوده که این زندانی سیاسی از ناحیه مهره‌های گردن دچار آسیب دیدگی شده است.

سهیلا حجاب پیش از این در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر زندانیان سیاسی و اعمال نفوذ بازجو و ضابطین قضایی در پرونده زندانیان سیاسی در دادگاه، دست به اعتصاب غذا زده بود. وی در تاریخ ۱۰ مهرماه و در حالی‌که همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برد، به تحریک یکی از افسران شیفت زندان، توسط شماری از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این زندانیان در حالی‌که کفنی را که خانم حجاب در دوران اعتصاب به تن کرده بود پاره کردند، او را روی زمین کشیده و سعی کردند که به زور به او غذا بدهند.

سهیلا حجاب نهایتا در تاریخ ۱۱مهرماه ۱۴۰۰ به‌دنبال وعده مساعد مسئولین مبنی بر تحقق خواسته‌هایش، دست از اعتصاب غذا کشیده و از همان روز به دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و نماینده دادستان دادگاه‌های انقلاب، از تماس تلفنی و ملاقات محروم شد.

سهیلا حجاب در خردادماه ۱۳۹۸ بازداشت و پس از ۸ماه با تودیع قرار وثیقه ۳میلیارد تومانی به‌صورت موقت از زندان آزاد شد. وی در فروردین ۱۳۹۸ توسط قاضی مقیسه محاکمه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» «تشکیل گروه در راستای حقوق زنان، درخواست رفراندوم و تغییر قانون اساسی» به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال سیاسی پیش از آن نیز در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تکمیل پرونده به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود.

وی از سوی دادگاه انقلاب شیراز به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفت و با اجرای این حکم پس از تحمل ۵ ماه از مجموع حبس ۲ ساله اش در زندان عادل‌آباد، مشمول عفو مشروط گردید.

سهیلا حجاب روز شنبه سوم خردادماه ۱۳۹۹ پس از پایان جلسه دادگاه تجدید نظر و در هنگام خروج از ساختمان دادگستری توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او در هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

گفتنی است این زندانی سیاسی در آبان‌ماه ۱۳۹۹، جهت تفهیم اتهام بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس برای او گشوده شده است به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده و از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» تفهیم اتهام شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.