«آیا آدمها به این زودی فراموش می شوند….!!»؛ یادداشت اسماعیل عبدی، درخصوص مهدی فراحی‌شاندیز، زندانی سیاسی

اسماعیل عبدی، معلم زندانی محبوس در زندان مرکزی کرج، طی یادداشتی از آنچه بر مهدی فراحی شاندیز، زندانی سیاسی محبوس در این زندان، رفته است را شرح داده است.  

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهدی فراحی شاندیز از سال ۱۳۹۰ بدون دریافت حتی یک روز مرخصی، دوران محکومیت خود را می‌گذراند. این زندانی سیاسی که ابتدا به ۳سال حبس تعزیری محکوم شده بود، به‌دنبال پرونده‌سازی‌های متعدد در زندان، اکنون دهمین سال حبس خود را سپری می‌کند.

یادداشت اسماعیل عبدی، معلم زندانی و هم‌بندی مهدی فراحی‌شاندیز را در ادامه بخوانید:

«وی هنگام بازداشت ۵۰ سال داشت، اما چندی پیش جشن ۶۰ سالگی اش را در خلوت و سکوت زندان به دور از بستگان و دلسوزان خود جشن گرفت.

مهندس مهدی فراحی شاندیز درسال ۱۳۹۰ به اتهام توهین به رهبر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال زندان محکوم شد. در سال ۱۳۹۳ به اتهام توهین به مقامات جمهوری اسلامی به ۳ سال زندان مجدد محکوم شد. وی همچنین در خرداد ۱۳۹۴ دوباره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری در ایام زندان و اخلال در نظم عمومی به ۳ سال حبس محکوم شد.

مهندس شاندیز توسط اداره ی آموزش و پرورش منطقه ۱۱ تهران برای تدریس ریاضیات به طور موقت استخدام شد.

بنا بود وی معلم شود، اما در سال بعدی آموزش و پرورش از استخدام وی خودداری کرد، ایشان چون به تدریس جوانان و نوجوانان علاقه ی فراوانی  داشت در مدارس و آموزشگاههای خصوصی تدریس کرد. سپس سراز زندان درآورد، فقط به خاطر یک توهین….!!

مهندس شاندیز مدرک مهندسی برق قدرت را در دانشگاههای معتبر کشور دریافت کرد. «از آن روز تاکنون مهدی شاندیز به اتهامات واهی توسط دادگاه‌های تهران و کرج هر بار به حکم تازه‌ای محکوم می‌شود، و پیوسته زندان در پی زندان و حکم در پی حکم، همواره محکوم به زندان است.

اکنون ۱۰ سال است، که مهدی شاندیز بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد.

مهندس شاندیز در طول این دوران به خاطر شکنجه و زندان و فشارهای روحی روانی بسیار، به بیماری‌های گوناگون دچار شده است.

قندخون (دیابت)، فشار خون و ناراحتی قلبی وی هرروز بیشتر می‌شود.

علی‌رغم توصیه پزشکان بیمارستان ماهدشت کرج برای آنژیوگرافی متاسفانه مسئولین زندان از اعزام و بستری وی به بیمارستان به خاطر هزینه بالا خودداری می‌کنند‌.

و او هرماه و هر سال بیشتر و بیشتر لاغر و رنگ‌پریده و نحیف شد، تا اینکه این روزها از پله‌ها نیز به سختی بالا می‌رود.

آیا جامعه فرزندان دلسوز خود را به این زودی فراموش می‌کند

اسماعیل عبدی ،ندامتگاه مرکزی کرج بند ۶، ۶ دی ماه ۱۴۰۰»

مهدی فراحی شاندیز نخستین بار در سال ۱۳۸۸ در تجمع روزکارگر در پارک لاله تهران بازداشت و پس از گذراندن ۹ماه حبس از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

مهدی فراحی شاندیز در سال ۱۳۸۹ و پس از مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای بازپس گرفتن مدارک توقیف شده خود شامل گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی، زمانی که با ممانعت مأموران دادگاه جهت ورود به شعبه مورد نظر مواجه شد، شروع به سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» نمود. او پس از این درگیری مجددا بازداشت و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «توهین به خامنه‌ای» و «اخلال در نظم عمومی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در آبان ماه سال ۱۳۹۲ و در حالی که ۳ سال محکومیت آقای فراحی شاندیز به پایان رسیده بود، بازگشایی پرونده دیگری مانع از آزادی وی از زندان شد. این زندانی سیاسی در آبان ماه سال ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «توهین به رهبری » به ۳ سال حبس محکوم شد. وی مجددا در خرداد ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه به اتهام «توهین به رهبری» و «اخلال در نظم زندان» به سه سال حبس تعزیری محکوم و پس از آن از زندان اوین به زندان گوهردشت کرج تبعید شد.

مهدی فراحی شاندیز روز ۱۸ خرداد۱۳۹۶ بدون اطلاع قبلی و در حالی‌که حتی اجازه برداشتن وسایل شخصی‌اش را به او ندادند، از زندان گوهردشت به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد و پس از ۱۰ روز نگهداری در این زندان، به شعبه ۷ اجرای احکام دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی شهروی منتقل شد. او در این دادگاه برای بار چهارم به اتهام سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» محاکمه شد. آقای فراحی شاندیز در اعتراض به محاکمه مجدد و در دفاعیات خود دستگاه حاکمیت را «شیطانی» نامید. پس از برگزاری این دادگاه و در واکنش به اعتراض این زندانی، قاضی شهروی دستور انتقال وی به زندان مرکزی کرج (قزلحصار) را صادر کرد.

در نهایت در ۱۹ تیر ۱۳۹۶ مشخص شد که مدت سه سال و شش ماه حبس به محکومیت آقای فراحی شاندیز اضافه شده است و او که در ابتدا و در سال ۱۳۹۰ به سه سال حبس محکوم شده بود، به دلیل اتهامات ساختگی و پرونده‌سازی‌های مکرر، می‌بایست تا سال ۱۴۰۴ را در حبس سپری کند.

مهدی فراحی شاندیز متولد ۱۳۴۰ و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان و ساکن تهران است. آقای فراحی شاندیز پس از فارغ التحصیلی مدتی در کارخانه لوله نورد اهواز مشغول به کار بود. او همچنین مدتی دبیر فیزیک و ریاضی در دبیرستان‌های تهران بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.