گزارشی از وضعیت نامناسب زندانیان در زندان قزلحصار کرج

براساس گزارشی که از داخل زندان قزلحصار کرج به‌دست تارنگار حقوق بشر در ایران رسیده است، زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج به‌علت نبود وضعیت مناسب و استاندارد، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

از جمله مشکلات عدیده در این زندان جمعیت بالای زندانیان است‌، ‌به‌طوری‌که با دارا بودن حدود ۱۵ هزار زندانی، تراکم جمعیت در بندهای این زندان بسیار بالاست. این تراکم جمعیت باعث شده در‌حالی‌که طبق استاندارد می‌بایست در هر سالن تعداد ۲۰۰ زندانی نگهداری شود، جمعیت سالن‌ها گاهی به ۴۰۰ نفر می‌رسد.

تعداد حمام و سرویس‌های بهداشتی در این زندان نسبت به جمعیت بسیار کم است و نیز به ندرت در طول روز آب گرم وجود دارد که این مسئله باعث شده زندانیان در سرمای زمستان به ناچار با آب سرد استحمام انجام دهند. همچنین عدم وجود برق اضطراری باعث می‌شود که در مواقع قطعی برق، سیستم گرمایش نیز از کار بیافتد.

همچنین تلفن تماس زندانیان از سوی شرکتی به نام آسیاتک، که سهامدار آن سپاه پاسداران است، تامین می‌شود. این شرکت کلیه تماس‌های زندانیان به‌خصوص زندانیان سیاسی را شنود کرده و در مواقع انتشار اخبار یا فایل صوتی تماس تلفنی آنها را قطع می‌کنند.

از دیگر مشکلات زندانیان کیفیت بسیار پایین مواد غذایی است. این مسئله باعث شده که زندانیان ناچار به تهیه مواد غذایی از فروشگاه زندان شوند. در این بین زندانیانی که از وضعیت مناسب مالی برخوردار نیستند، مجبور به خدمات رسانی با دستمزد بسیار ناچیز در زندان شوند.

شبکه توزیع مواد مخدر در زندان و دسترسی راحت به آن باعث شده تعدادی از زندانیانی که پیش از بازداشت آلوده به مواد مخدر نبودند، در اثر فشارهای روحی ناشی از حبس به مصرف مواد مخدر روی بیاورند و این مسئله مشکلاتی را به زندانی، خانواده‌‌های آنها و نیز جامعه تحمیل می‌کند.

بهداری زندان قزلحصار نیز به علت فضای نامناسب، کمبود شدید تجهیزات درمانی، کمبود پزشک متخصص و پرستار، رنج مضاعفی را بر رنج‌های زندانیان افزوده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که زندانیان و خانواده‌های آنان با آن مواجهند، تحقیر خانواده‌ها در هنگام ملاقات با عزیزانشان است. از جمله این رفتارهای تحقیرآمیز می‌توان به بازرسی غیرانسانی کودکان، بازرسی‌های نامتعارف بدنی، اجبار به پوشیدن چادر برای بانوان و اجبار به پوشیدن دمپایی اشاره کرد.

امید است انتشار اینگونه اخبار از زندان‌های کشور موجب فشار مجامع بین‌المللی حقوق بشر بر نهادهای قضایی جمهوری اسلامی شود تا با استانداردسازی فضای زندان‌ها از رنج مضاعفی که بر آنها وارد می‌شود بکاهند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.