دو روز قبل که برخی رسانه های مستقل خبر از جلسه مخفیانه رییس سازمان سینمایی با برخی رسانه های مدیحه سرا دادند، فقط و فقط پرسش در چرایی واهمه از برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ شفاف بود که رخ نمود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از سینماروزان، حالا سه شنبه شب ۲۰ تیرماه که کانال “سینما” خبر از پایین کشیدن فیلم “مادر قلب اتمی” از پرده سینماها با تماس تلفنی از ارشاد داد یکی از نخستین پرسشهایی که ایجاد میشود چرایی این تماس و بعدتر ریشه های چنین تصمیم گیریهایی است.
“مادر قلب اتمی” در هفته اخیر بخش عمده سینماهای خود را از دست داده بود و در تهران فقط دو سینما داشت و در این شرایط اینکه با یک تماس تلفنی دستور توقیف این فیلم در همان سینماهای محدود داده میشود به شدت عجیب است.
این تصمیمات محصول چه سیاستی است؟ اگر ارشاد با این فیلم مشکل داشته چرا به آن پروانه نمایش داده و تازه بعد از بیشتر از یک ماه که از اکران گذشته یادش افتاده فیلم نباید اکران شود؟
از آن مهمتر وقتی بناست فیلمی پایین کشیده شود باید به طور شفاف و از طریق سازمان سینمایی در این باره اطلاع رسانی شود. چرا این اتفاق نیفتاده؟ آیا این تصمیم هم در همان نشستهای مخفیانه گرفته شده؟ و مخفیانه فیلم را از پرده پایین کشیدن هم محصول همان نشست مخفیانه است؟
تابناک نیز در این خصوص گزارش کرد، دیشب مدیریت پردیس ارگ تجریش اعلام کرد برای این فیلم بلیت فروخته شده بود اما با تماس تلفنی وزارت ارشاد بلیت های فروخته شده علی رغم میل سینما عودت داده شد، تا سینماهایی که در مقابل توقف غیررسمی اکران این فیلم مقاومت کرده بودند، با این دستور رسمی اکران فیلم را متوقف نمایند.
مدیریت این سینما اعلام کرده است: «طبق مفاد قرارداد سینما ارگ و دفتر پخش و شورای صنفی، فیلم مادر قلب اتمی تا تاریخ ۹۶/۴/۲۱ در سایت سینماتیکت فروخته شده بود که با تماس وزارت ارشاد به اکران فیلم خاتمه داده شد و بلیت های فروخته شده علی رغم میل سینما عودت داده شد.»
سعید خانی پخش کننده فیلم «مادر قلب اتمی» که ظاهراً از تماس با سینماها برای توقیف اکران فیلمش خبر نداشته، در رابطه با توقف ناگهانی اکران این فیلم سینمایی در سینماهای شهر تهران گفته است: «قرارداد نمایش تمامی فیلمهای سینمایی با سینماداران به مدت مشخص بسته میشود و پس از پایان قرارداد، این سینمادار است که تصمیم میگیرد نمایش آن فیلم را در سالنهای خود ادامه دهد یا خیر.»
خانی در ادامه اضافه میکند: «در روزهای گذشته برخی از سینماداران به ما اعلام کردند که کم شدن سالنهای «مادر قلب اتمی» به دلیل پایین آمدن فروش این فیلم بوده است و به همین دلیل از هفته گذشته تعداد سالنهای این فیلم کم شده است.
اما این نکته وجود دارد که «مادر قلب اتمی» با اینکه از سوی حوزه هنری تحریم است اما هنوز هم فروش قابل قبولی دارد، ولی سینماداران به من پخش کننده میگویند که پایین آمدن فروش «مادر قلب اتمی» عامل اصلی تعویض این فیلم بوده است. به نظر من این سوال را باید سینماداران جواب بدهند که چرا ناگهان تصمیم گرفتند که اکران فیلم «مادر قلب اتمی» را متوقف کنند.»
خانی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان انتشار نامه نمایندگان مجلس را عامل توقف اکران «مادر قلب اتمی» در سینماهای شهر تهران عنوان کرد، گفت: «به لحاظ قانونی سینماداران میتوانند پس از اتمام قرارداد دو هفتهای، فیلمهای سینمایی را تعویض کنند، اما به لحاظ روانی ممکن است که نامه اخیر نمایندگان بر روی نظر برخی از سینماداران تاثیر گذاشته باشد.»
از سوی دیگر نگرانیهایی درباره توقف اکران «اکسیدان» فیلم دیگری که شماری از نمایندگان خواستار توقف اکرانش شده بودند، وجود دارد و با توجه به آنکه برخلاف ادعاهای رئیس سازمان سینمایی، «مادر قلب اتمی» از روی پرده پایین کشیده شد، دور از انتظار نیست که فیلم منوچهر محمدی که پسرش کارگردانی کرده روی پرده دوام نیاورد.
به همین دلیل این فیلم نیز همچون «مادر قلب اتمی» شب گذشته که در میانه هفته بود به سانس ویژه رسید و مردم از ترس اینکه نتوانند این فیلم را تماشا کنند، تا ساعت ۳ بامداد در سینماها حضور داشتند و سانسهای فوق العاده را رقم زدند.
این اتفاقات با رویدادهای دیگری نیز مصادف شده و از آن جمله میتوان به عدم صدور پروانه ساخت فیلم تازه محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» اشاره کرد. مهدویان فیلم سومش را با موضوع قاچاق زنان ایرانی به برخی کشورهای عربی با عنوان «لاتاری» ارائه کرده بود اما شورای پروانه ساخت خواستار اصلاح بخشهای وسیعی از سناریو شده است.
به نظر میرسد اوضاع در سازمان سینمایی بدتر از گذشته شده و در شرایطی که دو ماه زمان تعیین شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رو به پایان است، شائبه توقیف فیلمهای تازه نیز مطرح میشود. به این حواشی، طرح خبر توقیف بی سروصدای «لرد» ساخته رسول اف نیز قابل افزدن است که سازمان سینمایی در قبال این خبر سکوت کرد.
ظاهراً همانگونه که پیش بینی میشد شرایط سینمای ایران در این دوران بهتر نشده و علی رغم ادعاهای حیدریان رئیس سازمان سینمایی، او در دوران جانشینی ایوبی همانگونه عمل میکند که پس از دوره جانشینی پزشک عمل کرد.