اعتراض عفو بین‌الملل به احکام صادره برای آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن «ناعادلانه» خواندن محکومیت «آرش صادقی» و همسرش «گلرخ ابراهیمی»، خواستار اقدام فوری در این باره شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به هفت سال و نیم، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال و نیم، به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به سه سال و به اتهام «توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی» به سه سال محکوم شده است. گلرخ ایرایی نیز به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است.

متن بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، به شرح زیر است:

اقدام فوری: زوج محکوم به زندان با اتهامات امنیتی

فعال سابق دانشجویی آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی به دنبال دادگاهی ناعادلانه با اتهامات امنیت ملی به زندان محکوم شده و حکم آنان مورد تأیید قرار گرفته است.

آرش صادقی، فعال سابق دانشجویی در آگوست ۲۰۱۵ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «توهین به بنانگذار جمهوری اسلامی» به ۱۵ سال حبس محکوم شد. عفو بین الملل می‌داند که پست فیسبوکی او درباره زندانیان سیاسی، مصاحبه‌اش با رسانه‌ها در مورد دوران زندان‌اش و ارتباطش با روزنامه نگاران به عنوان «مدرک» در دادگاه علیه او استفاده شده است. ایشان در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ دستگیر و به مدت شش ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و به وکیل دسترسی نداشته است. دادگاه به وکیل او اجازه ورود به پرونده را نداده و گفته است تنها می‌تواند از وکیل تسخیری دادگاه استفاده کند. آرش صادقی نمی‌پذیرد و وکیل او در دادگاه حضور قانونی نداشته است.

دادگاه همسر وی گلرخ ابراهیمی ایرایی را با وجود غیبت به دلیل بیماری، به اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم کرده است. این اتهامات بر اساس دستنوشته‌های منتشر نشده مکشوف در خانه‌اش و پست‌های فیسبوکی در مورد زندانیان سیاسی مطرح شده‌اند. گلرخ ایراهیمی ایرایی، و آرش صادقی در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ دستگیر و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود در این بند آن‌ها شکنجه و یا مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند. ایشان به ترتیب در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ و ۱۴ مارس ۲۰۱۵ به قید وثیقه آزاد شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.