روزهای سخت معلمانی که دیگر توان کار ندارند

فرهنگیانی که درد و بیماری‌های جسمی ناشی از ایستادن زیاد در سر کلاس و بیماری‌های روحی آن‌ها را آزار داده، حالا دیگر توان کار کردن ندارند و به دلیل ضعف جسمانی قادر به اداره کلاس یا حضور در مدرسه نیستند، تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند اما نه تنها با این درخواست موافقت نمی‌شود بلکه تا سال آینده و تصویب قانونی جدید در مجلس فعلا باید در صف انتظار بمانند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران یه نقل از ایلنا، «بازنشستگی پیش از موعد کارکنان سازمان‌ها» در تاریخ ۸۶/۶/۵ در مجلس مصوب و ابلاغ شد و بعد از ۵ سال، بار دیگر به مدت سه سال یعنی تا تاریخ  ۹۴/۶/۵ این مصوبه تمدید شد.

در تاریخ سوم شهریور ماه سال جاری بود که بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی سوم شهریور ماه امسال به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد که در بخشی از آن آمده بود کسانی که می‌خواهند بازنشسته پیش از موعد شوند، به میزان سنواتی که دارند و تا زمانی که به سن قانونی بازنشستگی برسند، دستگاه مربوطه باید از محل صرفه‌جویی‌های خود پول هر فرد را از صندوق بازنشستگی واریز کند.

بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ابلاغ شد

در بخش دیگر این بخشنامه آمده بود که بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی با رعایت سابقه خدمت موضوع قانون مذکور یعنی داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارکنان زن ۲۰سال و کارکنان مرد ۲۵سال با درخواست متقاضیان و موافقت اداره‌کل یا سازمان مربوطه و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.

همچنین از دیگر نکات این بخشنامه این بود که پذیرش درخواست بازنشستگی فرهنگیان در صورتی میسر است که تحت هیچ شرایطی اختلالی در امر آموزشی دانش‌آموزان به وجود نیاورد و بازنشستگی افراد نباید موجب افزایش ساعت حق‌التدریس ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ شود.

هر نیرو باید ۳۰ سال کار کند!

این بخشنامه در حالی ابلاغ شده که علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود در بهمن سال جاری از اشکال سازمان بازنشستگی کشوری به بازنشستگی پیش از موعد خبر داد. وزیر آموزش و پرورش در این رابطه گفت: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نیز مجاز به بازنشسته کردن پیش از موعد فرهنگیان نبود و با این حال تلاش شد تا تعدادی از همکاران را با سنوات بازنشسته کنیم. مدیران بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان موافق هستند اما در سازمان بازنشستگی کشور به این موضوع اشکال می‌گیرند.

فانی این را هم به صحبت‌های خود اضافه کرد که پرداخت حقوق بازنشستگان بایستی از طریق صندوق این سازمان انجام شود و مدیران صندوق بازنشستگی معتقدند یک نفر حداقل بایستی ۳۰ سال کار کند تا بتوان از محل ذخیره آن پرداختی صورت گیرد.‌‌ همان طور که سال گذشته با پیگیری این وزارتخانه حدود چهارهزار الی پنج هزار نفر را پیش از موعد بازنشسته کردیم، امیدواریم امسال نیز بخشی به بازنشستگی پیش از موعد نائل شوند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با تدابیر اندیشیده شده همکارانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و به خدمات آنان نیازمندیم را نگه خواهیم داشت و معادل آن از همکارانی که درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند را به سازمان بازنشستگی معرفی خواهیم کرد.

۲۵۰۰ فرهنگی منتظر خروج از آموزش و پرورش

اظهار امیدواری وزیر زمان زیادی به طول نیانجامید که منتفی شدن بازنشستگی پیش از موعد از این وزارتخانه به گوش رسید و ۲هزار و ۵۰۰ فرهنگی که از سال گذشته خواهان بازنشستگی پیش از موعد بودند را دل‌نگران کرد. فرهنگیانی که حالا دیگر ادامه فعالیت در این وزارتخانه برایشان امکان پذیر نیست و درد و بیماری‌های جسمی ناشی از ایستادن زیاد در سر کلاس و بیماری‌های روحی آنها را آزار می‌دهد و حالا دیگر به دلیل ضعف جسمانی قادر به اداره کلاس یا حضور در مدرسه نیستند. معلمانی که سال‌ها در کلاس های درس خدمت کردند و اما حالا درد ناشی از انواع بیماری امانشان را بریده است و حالا مدارک پزشکی و تایید کمیسیون پزشکی درمانگاه فرهنگیان را در دست دارند و آماده خروج از این وزارتخانه هستند، اما قانون دست و پایشان را بسته است و باید تا تصمیم گیری‌های جدید تا سال آینده به فعالیت‌شان ادامه دهند.

فرهنگیان تا سال آینده صبر کنند

سید حسن حسینی مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر منتفی بودن اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد در این رابطه به خبرنگار ایلنا بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: براساس آمارهایی که گرفتیم، حدود ۲۵۰۰ فرهنگی تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند اما به دو جهت این امکان وجود ندارد؛ یکی به جهت محدودیت در اعتبارات است؛ چرا که آموزش و پرورش موظف شده اگر به طور مثال خانمی به جای ۲۵ سال بخواهد ۲۲ ساله بازنشسته شود، ۳ سال باقی می‌ماند و آموزش و پرورش باید جمع حقوق و کسور این ۳۶ ماه را به سازمان بازنشستگی کشوری واریز کند و پرداخت این اعتبار از توان وزارتخانه خارج است.

آموزش و پرورش اعتبار بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان را ندارد

مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: با این حساب وزارتخانه باید برای هر فردی که می‌خواهد بازنشسته پیش از موعد شود، حدود ۶۰ میلیون تومان به حساب صندوق بریزد یعنی در مجموع به اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که امکان پرداخت این اعتبار وجود ندارد. برای سال آینده بازنشستگی پیش از موعد منوط به این است که مجددا از سوی مجلس قانونی مبنی براینکه بازنشستگی داشته باشیم یا خیر، مصوب شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.