خطر نابودی نیمی از جنگل‌های بلوط کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان کرمانشاه خشکیدگی ۲۵ درصدی پوشش جنگلی بلوط در استان را یک زنگ خطر جدی عنوان کرد و گفت: ادامه این روند موجب نابودی نیمی از جنگل‌های بلوط منطقه طی سال‌های آینده می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از  فارس، مراد شیخ‌ویسی ظهر امروز در مراسم غرس ۲۰ هزار نهال در پردیس کشاورزی کرمانشاه میزان پوشش جنگلی در استان کرمانشاه را بیش از ۵۰۰ هزار هکتار و معادل ۲۰ درصد مساحت استان برشمرد و اظهار کرد: در یک‌هزار هکتار از منابع طبیعی و جنگلی استان تصرف غیرمجاز رخ داده است.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی دیم، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و وجود ریزگرد‌ها از مشکلات اساسی است که موجب تخریب منابع طبیعی و جنگلی در استان شده، ادامه داد: این مشکلات موجب از بین رفتن جنگل‌های زاگرس می‌شود که باید برای ساماندهی وضعیت موجود مطابق برنامه‌ریزی کار‌شناسی پیش برویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان کرمانشاه از غرس قریب به ۱. ۵ میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه در هفته منابع طبیعی خبر داد و بیان داشت: احیای جنگل به حدودا سه قرن زمان نیاز دارد و بر همین اساس خشکیدگی ۲۵ درصدی پوشش جنگلی بلوط در استان یک زنگ خطر است که با ادامه این روند خطر نابودی نیمی از جنگل‌های بلوط وجود دارد.

این مسئول بخش اعظم جنگل‌های استان کرمانشاه را از نوع شاخه‌زاد و دارای چالش پیش‌روی عنوان کرد و متذکر شد: در صورت انجام نشدن اقدامات حفاظتی، خطر نابودی جنگل‌های این منطقه طی سالیان آینده وجود دارد و امکانات دولتی به تنهایی و با توجه به محدودیتی که دارد قادر به رفع مشکلات نیست.

وی استفاده از بخش خصوصی و واگذاری امور به مردم در عرصه احیای جنگل‌ها و اقدامات زیست‌محیطی در منابع طبیعی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ۳۰ سازمان مردم‌نهاد زیست‌محیطی در استان کرمانشاه با هزاران عضو فعال وجود دارد که با استفاده از این پتانسیل می‌توان برای بهبود شرایط موجود استفاده کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.