شاهرگ حیاتی مازندران در حال نابودی است

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران گفت که شاهرگ حیاتی و اصلیترین رودخانه مازندران به دلیل آلودگی معادن، شیرابه زباله ها، ورود فاضلابهای انسانی و صنعتی در حال نابودی است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبادی دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران، در خصوص آلودگی اصلیترین رودخانه هراز اظهار داشت: “رودخانه هراز به عنوان اصلیترین شاهرگ حیاتی استان مازندران در تمام روزهای سال گل آلود بوده و آب زلال از آن رخت بر بسته است”.

وی در خصوص تهدیدات و منشا آلودگی رودخانه ها هراز گفت: “مهمترین تهدید این رودخانه که اکنون بستر آن را دچار آسیب کرده، وجود معادن و برداشت کوه شن و ماسه است که با برداشت بیش از ۷۰ درصد خاک و شستن آن با آب رودخانه هراز باعث گل آلود شدن آب آن در تمام ایام سال شدهاند”.

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران افزود: در طول مسیر رودخانه هراز صدها رستوران دایر است که در ایام تعطیل و تردد گردشگران و مسافرانی با حجم ۳ برابری ظرفیت اکولوژیکی این منطقه، تمامی فاضلابها و زباله ها راهی بستر این رودخانه شده و منجر به آلودگی آن و در نهایت مسمومیت دریای مازندران میشوند.

عبادی ادامه داد: “از ۳۰ الی ۴۰ سال پیش کیلومتر ۳۵ جاده هراز به عنوان محل دپوی زباله های آمل و حومه آن انتخاب شده و از آنجایی که این محل در نزدیکی رودخانه قرار دارد به راحتی شاهد روانه شدن روزانه شیرابه های این زبالهها انباشته شده در بستر رودخانه هستیم”.

وی تاکید کرد: “چون ۷۰ درصد زباله های استان ما بر خلاف سایر استانهای شمالی تر و ۳۰ درصد آن خشک است، این زباله های تر، آبهای زیر زمینی را به شدت آلوده میکند چرا که شیرابه های  آنها سمی و خطرناک است”.

دبیر کمیته علمی سمن های محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران در خصوص سد سازی بر روی حوزه آبخیز رودخانه هراز گفت: “در کیلومتر ۳۰ هراز- آمل سد بزرگی به نام سد منگل طراحی کرده و در حال ساختن آن هستند که این سد بر سرعت نابودی این رودخانه خواهد افزود”.

عبادی در باره کشاورزی و پساب های صنعتی تصریح کرد: “کشاورزان با مصرف سم و کود باعث ورود این مواد به حوزه های آبریز رودخانه هراز شده و علاوه بر این شاهد سرازیر شدن تمام پساب های کشاورزی و شهرک های صنعتی به بستر این رودخانه هستیم”.

وی در خصوص دیگر تهدیدات این رودخانه گفت: وجود ده ها مرکز پرورش ماهی و روش تغذیه آنها که با مواد سمی و شیمایی انجام میشود بستر رودخانه ها را مملوء از این مواد خطرناک کرده است.

عبای تصریح کرد: “وضعیت اکولوژیک آمل رودخانه هراز و حریم اطراف  این رودخانه، دیگر جوابگوی حضور مسافران در ایام تعطیل نیست”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.