سازمان آب و برق از تامین آب شرب سالم برای اهوازی ها خودداری می کند

سازمان آب در اهواز همچنان از مسئولیت اصلی اش در تامین آب شرب سالم خودداری می کند و خبرهای رسیده، حکایت از بحرانی تر شدن مصرف آب شرب بشدت آلوده در شهرهای مختلف این استان دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از پادماز، در این خصوص  مدیر عامل سازمان آب و برق استان با اشاره به افزایش یک هزار واحدی شوری آب کارون طی سال های اخیر گفت که شوری آب شرب در همه شهرهای اهواز بیش از استاندارد است.

 محمدرضا شمسایی حداکثر شوری مجاز آب در کشور را یک هزار و ۵۰۰ میکروموس عنوان کرد و افزود: “به جز یکی دو شهر اهواز، شوری آب همه شهرهای استان اهواز  بیش از دو هزار و ۵۰۰ میکروموس است به عبارتی هر آبی در اهواز مصرف می شود از نظر شوری استاندارد نیست”.

شهرهای واقع در شمال منطقه اهواز نظیر شوشتر بدلیل در امان ماندن از پسابهای نیشکر آب شرب سالم دارند و شوری آب در این شهرها در حدود ۸۰۰ میکروموس است. در اکثر دیگر شهرهای ایران شوری آب کمتر از ۷۰۰ میکروموس است.

وی گفت : شوری (EC) آب رودخانه کارون در مقطع اهواز تا ۱۰ سال پیش به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ واحد (میکروموس) بوده که در ماه های اخیر میزان متوسط شوری در همین محل به دو هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است به این معنی که به طور متوسط یک هزار واحد به شوری آب این رودخانه اضافه شده است.

در این ارتباط نیز بنا به پژوهشهای قبلی، باید افزود که شوری آب استان اهواز در اواخر دهه شصت شمسی و قبل از آغاز بکار سدها و طرحهای نیشکر در حدود ۷۰۰ میکروموس بوده است.

 شمسایی با چشم پوشیدن از طرحهای امنیتی نیشکر و طرحهای انتقال آب به فلات مرکزی فارس، علت شوری آبهای استان اهواز را کشاورزی مردم این استان دانسته و بدین شکل با دروغ پردازی بار دیگر نشان دارد که سازمان آب و برق در استان اهواز نه تنها هیچگونه مسئولیتی در قبال تامین آب شرب سالم را بعهده نمی گیرد بلکه خود در اجرای طرحهای آلوده کننده آب و محیط زیست اهواز سهیم است.

هفت طرح توسعه نیشکر کشت در استان اهواز با کاشت نیشکر در دهها هزار هکتار زمین کشاورزی، سالانه در حدود سه میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنند. این میزان آب در حدود ۳۵ درصد آورد سالانه رودخانه کارون است.

این طرح های کشت نیشکر سالانه میلیونها مترمکعب پساب خیلی شور وارد رودخانه کارون می کنند. حجم کل سالانه پساب‌های کشاورزی دو میلیارد وصدوبیست میلیون متر مکعب است که بیشترین بخش آن مربوط به مزارع نیشکر می شود. این پساب ها به تنهایی حدود ۸۴ درصد حجم پساب‌های ورودی به کارون را شامل می‌شود. به علاوه این پساب ها با تخلیه روزانه ۸۵۴۱ تن نمک و املاح معدنی بیشترین سهم و نقش را در افزایش شوری منابع آب کارون به عهده دارد به عبارتی دیگر حدود ۷۸ درصد نمک و املاح معدنی از کل بار آلودگی معدنی که به رودخانه وارد می گردد توسط زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

همچنین بنا به اظهارات مسئولان استانی حجم پسابهای بشدت شور طرحهای نیشکر بیش از آورد رودخانه کرخه است و این پسابها تهدیدی بزرگ برای نسلهای فعلی و آینده اهوازی محسوب می شوند.

براساس منشور جهانی حقوق بشر داشتن آب شرب سالم و حق داشتن سلامتی جسمی و روانی یکی از حقوق اساسی انسانها محسوب می شود. دولت ایران که خود از امضاکنندگان این منشور است، همواره طرحهایی را اجرا کرده است که نابودی محیط زیست اهواز و مرگ دهها هزار اهوازی را را بهمراه داشته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.