۶۰ نماینده پارلمان اروپا خطاب به موگرینی: درباره حقوق بشر صحبت کن!

شماری از نمایندگان پارلمان اروپا در نامه‌ای به از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از او خواسته‌اند تا در سفر خود به تهران گفت‌و‌گو درباره مسائل حقوق بشری را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد و از این سفر به عنوان فرصتی برای طرح مشکلات مربوط به حقوق بشر در ایران استفاده کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، در این نامه از موگرینی خواسته‌ شده است تا نماینده ویژه‌ اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر را هم در سفر به ایران، با هیات بلند‌پایه خود همراه کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است روز شنبه ۲۸ فروردین/ شانزدهم آپریل وارد تهران شود.

تهیه‌کننده این نامه که بیش از ۶۰ نماینده پارلمان اروپا آن را امضا کرده‌اند ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی است که خود سابقه سفر به ایران را دارد و “پوشش و حجاب” او در جریان حضورش در ایران، خبرساز شد:

در نامه اسخاکه خطاب به موگرینی آمده است: «ما از پیشرفت مسائل پس از اجرای طرح جامع اقدام مشترک پشتیبانی می‌کنیم. بسیاری از نگرانی‌ها و علایق مشترک ما مانند مهاجرت و بحران پناهندگان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تغییرات آب و هوا، انرژی و تبادلات فرهنگی با مقام‌های ایرانی مطرح خواهد شد، اما با این حال ما معتقدیم که مهم‌ترین موضوع مورد بحث که باید در سفر به تهران در صدر دستور کار شما باشد، حقوق بشر مردم در ایران است. تعداد بی‌سابقه اعدام‌ها، دستگیری منتقدان و سانسور سیستماتیک آفلاین و آنلاین، باعث شده است ایران همچنان کشوری غیر‌دموکراتیک و ناآزاد باقی بماند. حقوق زنان و اقلیت‌ها هم از دیگر نگرانی‌های جدی ما هستند.»

در این نامه همچنین از نقش ایران در بی‌ثباتی خاورمیانه و حمایت فعال از رژیم بشار اسد انتقاد شده است: «ایران باید تعهد خود را به حل بحران سوریه نشان بدهد. نقش ایران در لبنان و حمایت از حزب‌الله و نقش این کشور در درگیری‌های یمن نیز از دیگر مسائلی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.»

اسخاکه از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است تا نشان بدهد که این اتحادیه خواهان ارتقاء وضع حقوق بشر در ایران است.

رسانه‌های داخلی در ایران اما روز جمعه ۲۷ فروردین/ پانزدهم آپریل، نامه نمایندگان پارلمان اروپا به فدریکا موگرینی را با رویکردی انتقادی پوشش داده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که این درخواست‌ها در حالی مطرح شده‌اند که مسائل حقوق بشری هیچ ارتباطی با حوزه کاری این نمایندگان ندارد و غرب همواره از این مسائل به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران از طریق طرح ادعاهای بی‌اساس استفاده کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم این نامه را در راستای حاشیه‌سازی‌های مقام‌های اتحادیه اروپا در آستانه سفر موگرینی دانسته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.