بازداشت شهروندان عرب زبان در اهواز

در آستانه سالگرد اعتراضات فروردین ۱۳۸۴ ده‌ها تن از فعالان عرب زبان در اهواز بازداشت شدند.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در روزهاى اخیر و با فرا رسیدن سالگرد اعتراضات۱۳۸۴، تعداد زیادى از فعالان عرب زبان که داراى سابقه بازداشت یا حبس داشته را به ستاد خبرى اطلاعات احضار و بعد از أخذ تعهد آزاد شدند.

منابع خبری در خوزستان گزارش کرده اند، تعدادى از فعالان سیاسى ومذهبی نیز در این چند روز در شهرهاى اهواز و شوش توسط نیروهاى اطلاعاتى بازداشت شدند، دربین بازداشت شدگان بعضى از افراد بدلیل فعالیت در شبکه هاى اجتماعى مانند فیس بوک دستگیر شدند و تا کنون از سرنوشت بازداشت شدگان اطلاعات دقیقى در دست نیست.

روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵، هشت تن از فعالان عرب زبان در منطقه ویس و مویلحه، شمال شهر اهواز، به ستاد خبرى احضار و بعد از أخذ تعهد روز دوشنبه آزاد شدند.

در هفته گذشته نیز «ثامر جامعى» متأهل و داراى دو فرزند، بدلیل فعالیت هاى مذهبى بازداشت و از سرنوشت او اطلاعى در دست نیست.

همچنین «صادق شهابی، ۳۳ ساله و «ویسی‌پور»، ۳۲ ساله از اهالى ویس هم زمان با بازداشت «ثامر جامعى» بازداشت شدند. هنوز از محل نگهدارى شهابى و ویسى‌پور اطلاعى در دست نیست.

در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۵، «سجاد هلالى»، ۲۷ ساله و «عبدالله حزباوى»، ۲۴ ساله از اهالى کوى آریا منطقه کوت عبدالله، بدلیل فعالیت در شبکه هاى اجتماعى بازداشت شدند. «سجاد حیدرى» یکی از فعالان عرب زبان و از اهالى آهن افشار شهر اهواز نیز چهارشنبه ۲۵ فروردین بازداشت شد.
در طَی این هفته چندین تن از فعالان عرب زبان منطقه کوت عبدالله و مناطق دیگر که سابقا در زندان بودند به ستاد خبرى احضار شدند از جمله «سید مجید نزارى» از اهالى کوت عبدالله که بعد از ساعاتى توقیف در ستاد خبرى واقع در آمانیه آزاد شد. همچنین روز سه شنبه ۲۴ فروردین یک فعال اهل سنت اهوازى بنام «شیخ قاسم باوى» ساکن منطقه کورش اهواز توسط یک ماشین اطلاعات از مقابل درب منزلش ربوده شد، «قاسم باوى» سابقه چندین بازداشت وحبس بدلیل فعالیت هاى مذهبى را دارد.
اول صبح چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ نیز اطلاعات شهرستان شوش چندین تن از فعالان عرب زبان این شهرستان که همگى اهل منطقه احمد آباد هستند را بازداشت کردند. اسامى بعضى از آنان بشرح زیر است:
١- «على دبات» ۱۸ ساله
٢- «على کعبى» ۲۷ ساله
٣- «میلاد دبات» ۲۲ ساله متأهل و دارای یک فرزند
۴- «فیصل دبات» ۱۷ ساله
۵- «مصطفى دبات» ١٧ ساله

این موج دستگیری فعالان مدنی و سیاسى در چند شهر جهت جلوگیری از تجمع و برگزاری سالگرد قیام مردم عرب زبان که در فروردین ۱۳۸۴رخ داده بود، می‌باشد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.