بازداشت بهائیان به اتهام تدریس، تحصیل و همکاری با موسسه آموزش عالی بهائیان – بخش اول و دوم

جامعه بهائیان ایران در سال ۱۳۶۶ خورشیدی)۱۹۸۷ میلادی(، پس از هفت سال محرومیت از تحصیلات عالیه در دانشگاه های ایران، اولین دوره کلاس های «موسسه علمی آزاد» را که بعدها به «دانشگاه مجازی علمی» معروف شد، راه اندازی کرد.

کلاس های این دوره را دبیران و اساتید اخراج شده بهائی اداره می کردند. در ابتدا به دلیل کمبود امکانات مادی، تعداد کمی از جوانان محروم از تحصیل بهائی در این دوره پذیرفته شدند. دروس از طریق پست و یا به وسیله بهائیان داوطلب از شهری که استاد سکونت داشت، به دست دانشجو می رسید. در طی ترم، دو یا سه روز استاد با دانشجویان در منزل یکی از بهائیان داوطلب در تهران ملاقات حضوری می کرد و به رفع اشکالات درسی آن ها می پرداخت. کلاس های حضوری در دوره های نخست به شکل کاملا ابتدایی برگزار می شدند و اساتید معمولا از گچ و تخته برای توضیح مطالب درسی استفاده می کردند.

در آن سال ها، فعالیت موسسه علمی- آزاد مانند سایر اقدامات و فعالیت های جامعه بهائی ایران، تحت اشراف کامل حاکمیت بود. در طی یک دهه که از عمر موسسه علمی- آزاد- که حالا آن را «موسسه آموزش عالی مجازی بهاییان» یا «BIHE»(The Bahá’í Institute for Higher Education) می شناسند- گذشت، حاکمیت ایران هیچ گونه برخورد ایذایی با فعالیت های آن نداشت و فقط به کنترل و نظارت غیرمستقیم بسنده کرده بود. فقط در شهر مشهد در دو دوره (سال) پیاپی اجازه امتحان به جوانان بهائی داده نشد و مسوولان مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان بازجویی و برای کوتاه مدت بازداشت شدند.

اولین هجوم به موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان:

هفتم مهرماه۱۳۷۷ خورشیدی، در یک اقدام هماهنگ و هم زمان، ماموران وزارت اطلاعات به منازل صدها شهروند بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی (استاد، دانشجو و همکاران اداری) در شهرهای مختلف ایران هجوم بردند و هر آن چه مربوط به آیین بهائی و این موسسه بود را ضبط کردند. آن ها کلیه وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی که توسط بهائیان برای تحصیل فرزندانشان خریداری شده بود را مصادره کردند.

در این روز، شورای مدیریتی موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در تهران جلسه داشت. ماموران وزارت اطلاعات با حضور در منزلی که این جلسه برگزار می شد، آن ها را که همگی از اساتید موسسه بودند، بازداشت کردند؛ «نعیم خاضعی»، «رضوان اشرف»، «کامران مرتضایی»، «سهیل گلکار»، «عنایت الله مظلومی»، «رضوان الله توکلی»، «ولی الله فخرتوسکی»، «وحید محمودی» و «هوتن کثیری» همه از بازداشت شده ها بودند. روز بعد، یکی دیگر از اساتید به نام «سهراب روشن» هم دستگیر شد. کلیه بازداشت شده ها به جز هوتن کثیری و سهراب روشن، پس از سه روز و دو فرد نامبرده نیز پس از یک هفته آزاد شدند.

    دومین هجوم به موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان

اول خرداد ماه سال ۱۳۹۰ ماموران وزارت اطلاعات در یک اقدام همزمان و گسترده به منازل ۳۹ شهروند بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، ساری، زاهدان و کرج یورش برده و پس از بازرسی کامل منازل و ضبط کامپیوترها و جزوات علمی و دانشگاهی، ۱۵ شهروند بهائی را بازداشت کردند. همچنین چهار منزل مسکونی که بهائیان تهران برای کلاس های موسسه مزبور آماده کرده بودند را با کلیه لوازم و تجهیزات داخلی پلمپ کردند. اسامی بازداشت شده های روز نخست عبارت بودند از: «شاهین نگاری»، «رامین زیبایی»، کامران مرتضایی، «نوشین خادم»، «وحید مختاری»، «سهیل قنبری»، «محمود بادوام»، «افروز فرمانبرداری»، «دانیال اوجی» و «فرهاد صدقی» از تهران و کرج،
«صدف ثابتیان»، «نوید اسدی» و «امیرهوشنگ امیرتبار» از ساری، «امان الله مستقیم» از شیراز و
«فواد مقدم» از اصفهان.
ماموران برای دستگیری بهائی دیگری به نام وحید محمودی، به خانه او در کرج رفتند که در منزل حضور نداشت اما روز بعد خودش را به دادسرای کرج معرفی کرد و پس از بازداشت، به بند ۲۰۹ زندان «اوین» منتقل شد.
با دستگیری وحید محمودی، تعداد بازداشت شده ها به ۱۶ نفر رسید که در بین آن ها، نام چند دانشجو مانند صدف ثابتیان و دانیال اوجی دیده می شود.

از جمله کسانی که در روز اول خرداد ماه منزل آن ها مورد تفتیش و بازرسی نیروهای امنیتی قرار گرفت، افراد زیر بودند:«طلوع گلکار»، «حسن ممتاز»، «بابک بهشتی»، «پیمان کوشکباغی» و همسرش «آزیتا رفیع زاده»، «نسیم باقری»، نعیم خاضعی، «فرانه تحقیقی»، «شهناز سمیعی»(شیراز)، «امین طالعی»(شیراز)، «آیدا طایف»، «نگین قدمیان»، «سینا رحیمی»، «انیسا رحیمی»، «مظلوم جهرمی»، «شکوه سلمانی»، «مهران بهمردی»(شیراز)، «نغمه مستقیم»(شیراز) و «احمد گلزار».

 وحید مختاری در روز دوم خرداد ماه آزاد شد و پس از سه روز، هوشنگ امیرتبار و دانیال اوجی آزاد شدند. اوجی در ساعت ۱۱ شب اول خرداد ماه توسط نیروهای لباس شخصی از خیابان ربوده شد و در چهارم خرداد ماه در حالی که به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرارگرفته بود، در اتوبان همت رها شد. با آزادی این سه تن، تعداد زندانیان بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در هفته اول خرداد ماه به ۱۳ نفر رسید.

    در اولین روز هفته دوم، «هوشنگ میثاقیان»، شهروند بهائی ساکن شیراز به اداره اطلاعات این شهر احضار و بازداشت شد.
۱۴ خرداد ماه ماموران اداره اطلاعات بابلسر به منزل «نادیا فرهادی»، یکی از مسوولان موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در این شهر مراجعه کرده و پس از تفتیش و توقیف کامپیوتر و کتب مذهبی، او را نیز بازداشت کردند.
۱۵ خرداد ماه، ماموران اداره اطلاعات بابل به منزل یک زوج بهائی به نام های «پژمان نیکونژاد» و «شراره کاشانی نژاد» هجوم برده و هر دو نفر را دستگیر کردند. این سه شهروند بهائی پس از یک هفته به قید وثیقه آزاد شدند.

۲۴ خرداد ماه «ریاض سبحانی» در تهران بازداشت شد. در همین تاریخ، سهیل قنبری پس از ۲۴ روز و در روز بعد، صدف ثابتیان پس از ۲۵ روز آزاد شدند.
در پایان خرداد ماه ۹۰، ۳۰ شهروند بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و ساری در بازداشت بودند.

  روز شنبه چهارم تیرماه، پس از ۳۴ روز، سه تن از بازداشت شده های روز اول خرداد ماه به نام های افروز فرمانبرداری، نوید اسدی و فواد مقدم به قید وثیقه آزاد شدند. هفتم تیرماه دو تن دیگر به نام های امان الله مستقیم و شایان نگاری را آزاد کردند. هشتم تیر ماموران اداره اطلاعات قایم شهر منزل «نسیم صمیمی» را تفتیش کرده و او را به اتهام ارتباط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان به اداره اطلاعات احضار کردند. این شهروند بهائی پس از معرفی خود به اداره اطلاعات بازداشت شد.

۲۹ تیرماه ماموران وزارت اطلاعات منازل دو شهروند بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان به نام های «فلورا مسعود» و «فاران حسامی» را تفتیش کردند. در همین روز، ماموران به منزل سامان مبشر هم رفتند که موفق به ورود نشدند. با آزاد شدن هوشنگ میثاقیان، تعداد زندانیان بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان ایران به هشت تن رسید که عبارت بودند از: نسیم صمیمی، وحید محمودی، کامران مرتضایی، نوشین خادم، فرهاد صدقی، رامین زیبایی، محمود بادوام و ریاض سبحانی.

 روز چهارشنبه پنجم مرداد ماه دو شهروند بهائی ساکن قائمشهر به نام های «سامان ثابتی» و «علی احمدی» و نیز یک شهروند بهائی ساکن میاندوآب به نام «طاهر مقصودی» به خاطر ارتباط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان تحت بازجویی قرار گرفتند. در سنندج نیز یک زوج بهائی به نام های «بهنام اقدامیان» و «کاترین ایقانی» بازجویی شدند و تحت فشار قرار گرفتند تا تعهدنامه ای مبنی بر عدم همکاری با دانشگاه مجازی بهائیان را امضا کنند. ۱۰ مرداد ماه نسیم صمیمی پس از ۱۹ روز بازداشت موقت، آزاد شد.

    ششم شهریور ماه «مسعود محمودی»، یکی از همکاران موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در شهر شیروان خراسان شمالی بازداشت و پس از دو هفته به قید وثیقه آزاد شد. چهار شهروند بهائی به نام های «شکیب نصرالله»، «کیوان رحیمیان»، «کامران رحیمیان» و همسرش فاران حسامی که از اساتید دانشگاه مجازی علمی بهائیان بودند، در بیست و دوم شهریور ماه به شعبه ۵ بازپرسی زندان اوین احضار و پس از معرفی، بازداشت شدند. کیوان رحیمیان و شکیب نصرالله را روز چهارشنبه ۳۰ شهریور به قید وثیقه آزاد کردند ولی به کامران و فاران که کودک دو ساله ای در بیرون از زندان داشتند، اجازه ترخیص از زندان داده نشد.

در پایان شهریور ماه ۹۰ از شدت فشار بر موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان که از اول خرداد ماه شروع شده بود، پس از چهار ماه کاسته شد.

بنابرگزارش های موجود، روز اول خرداد ماه ۳۹ منزل بهائیان در تهران، کرج، شیراز، ساری، اصفهان و زاهدان تفتیش شد و این روند در ماه های بعد هم چنان ادامه یافت و به شهرهای دیگر هم گسترش پیدا کرد. از اول خرداد ماه تا پایان شهریور ماه همین سال ۴۲ مورد احضار و بازجویی اساتید، دانشجویان و همکاران موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان رخ داد که از این تعداد، ۲۲ مورد مربوط به تهران و باقی موارد به ترتیب در شهرهای شیراز، قایم شهر، خراسان شمالی، کرج، یاسوج، سنندج، اراک، همدان، میاندوآب، شهر قدس، ویلا شهر، نجف آباد و زاهدان اتفاق افتاد.

از جمله احضار شدگان می توان به طلوع گلکار، نسیم باقری، مهران بهمردی، «عنایت الله برگی»، «شهرام جدی»، «آرمان فهندژ»، «نوید تنظیفی» و «فرشید محمدزاده» اشاره کرد.

روز اول خرداد ماه ۱۶ شهروند بهائی به اتهام همکاری با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان بازداشت شدند. لیست اسامی و تعداد زندانیان در ماه های بعد به تناوب تغییر کرد به طوری که در پایان شهریور، ۹ شهروند بهائی در زندان اوین محبوس بودند که اسامی آن ها عبارت بود از: نوشین خادم، فاران حسامی، کامران مرتضایی، کامران رحیمیان، وحید محمودی، رامین زیبایی، محمود بادوام، فرهاد صدقی و ریاض سبحانی.

پس از گذشت چهار ماه، دادگاه هفت شهروند بهائی که از مدرسان و مسوولان دانشگاه مجازی بهائیان ایران (BIHE) بودند، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه» برگزار شد. اسامی این شهروندان بهائی عبارت بود از: «فرهاد صدقی»، «رامین زیبایی»، «محمود بادوام»، «ریاض سبحانی»، «نوشین خادم»، «کامران مرتضایی» و «وحید محمودی».

جلسه دادگاه فرهاد صدقی در هفته آخر شهریور ماه، وحید محمودی و کامران مرتضایی در روز یک شنبه سوم مهر، نوشین خادم و محمود بادوام در روز سه شنبه پنجم مهر و ریاض سبحانی و رامین زیبایی در روز شنبه نهم مهر ماه برگزار شد. این شهروندان بهائی با اتهامی تحت عنوان «عضویت در گروهک غیرقانونی بهائیت به هدف اقدام علیه امنیت ملی» مواجه بودند.

روز۲۳ مهر ماه نوشین خادم از بند ۲۰۹ «اوین» به بند عمومی انتقال یافت و شش تن دیگر را روز ۱۸ مهر به زندان «رجایی شهر» فرستادند.

۲۵ مهر ماه حکم این افراد اعلام شد. طبق این حکم، وحید محمودی و کامران مرتضایی به پنج سال حبس و نوشین خادم، رامین زیبایی، ریاض سبحانی، فرهاد صدقی و محمود بادوام به چهار سال حبس محکوم شدند. سه ماه بعد حکم صادره در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفت. فقط حکم وحید محمودی که پرونده اش جداگانه به شعبه دیگری ارسال شده بود، طبق رای شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به چهار سال و شش ماه حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری تبدیل شد که با احتساب دوران بازداشت (هفت ماه و نیم)، روز ۱۸ دی ماه آزادش کردند.

جلسه دادگاه یک زوج بهائی به نام های «کامران رحیمیان» و «فاران حسامی» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی «صلواتی» در تاریخ های ۲۳ و ۲۶ آذر برگزار شد. این دو نفر که از اساتید دانشگاه علمی بودند، متهم به «عضویت در گروهک بهائی و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» شدند.
کامران و فاران را روز ۲۲ شهریور ماه بازداشت کردند که فاران پس از دو ماه و نیم حبس، در روز هفتم آذر ماه به قید وثیقه آزاد شد ولی کامران همچنان در بند ۲۰۹ بازداشت بود.
پس از دومین جلسه دادگاه، کامران رحیمیان را به زندان رجایی شهر منتقل کردند. در ۱۳ بهمن ماه دادگاه تجدید نظر حکم بدوی را عینا تأیید کرد.

روز ۱۷ دی ماه «صدف ثابتیان» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام همکاری با موسسه آموزش عالی مجازی بهاییان محاکمه شد. او یکی از بازداشت شدگان اول خرداد بود که در تیر ماه به قید وثیقه آزاد شده بود. دادگاه بدوی او را به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد که رای صادره روز ۱۰ بهمن به او ابلاغ شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفت. همچنین «مسعود محمودی»، یکی دیگر از همکاران موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در شهر بجنورد به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم را در دادگاه تجدیدنظر به حبس تعلیقی تبدیل کردند.

بازداشت شهروندان بهائی مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی هم چنان تا پایان سال ادامه داشت. یکی از همکاران این موسسه در رشته کشاورزی به نام «مزیدی» روز ۲۸ آبان ماه در منزل شخصی خود در اصفهان بازداشت و پس از چند روز بازجویی، آزاد شد. هفتم اسفند ماه ماموران اداره اطلاعات یزد به منزل «مهسا مهرگانی»، یکی از دانشجویان موسسه یورش برده و او را بازداشت کردند. هجوم این ماموران در زمانی رخ داد که او مشغول برگزاری امتحان آنلاین از طریق کامپیوتر بود. ماموران، کامپیوتر و برگه های درسی این دختر ۲۱ ساله را ضبط کردند. او پس از چند روز آزاد شد.

با پایان گرفتن سال ۹۰ ، کامران مرتضایی، ریاض سبحانی، نوشین خادم، محمود بادوام، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و کامران رحیمیان، هفت شهروند بهائی به اتهام تدریس و همکاری با موسسه آموزش عالی مجازی بهاییان در حال گذراندن دوران محکومیت در زندان های اوین و رجایی شهر بودند.

اگر سال ۹۰، سال بازداشت اساتید و همکاران موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان بود، حاکمیت در سال جدید شروع به محاکمه، صدور و اجرای حکم های سنگین برای بازداشت شدگان سال گذشته کرد. در اردیبهشت ماه حکم بدوی کامران رحیمیان و فاران حسامی در تجدید نظر تأیید شد.

کیوان رحیمیان، فواد مقدم و امان الله مستقیم به ترتیب در تاریخ های ۲۳ خرداد و اول و سوم تیر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه» به اتهام «عضویت در گروهک بهائی و همکاری با موسسه غیرقانونی موسسه آموزش عالی مجازی بهاییان به هدف اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شدند. این سه استاد بهائی را هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم کردند که حکم صادره عینا در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفت.

هفتم خردادماه صدف ثابتیان که به دو سال حبس محکوم شده بود، هنگامی که قصد سفرتفریحی به خارج از ایران را داشت، توسط ماموران امنیتی در فرودگاه بازداشت و برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد. وی پیش از دستگیری احضاریه ای دریافت نکرده بود. صدف ثابتیان روز ۲۵ مرداد پس از ۸۰ روز به همراه تعداد دیگری از زندانیان سیاسی آزاد شد.

فاران حسامی، یکی از اساتید موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در ۲۵ تیرماه، هنگامی که جهت پی گیری پرونده همسرش به دادسرای «مقدس» اوین مراجعه کرده بود، بدون احضار قبلی بازداشت و برای تحمل حکم چهار سال حبس به زندان اوین منتقل شد. کیوان رحیمیان نیز پس از احضار در ۹ مهرماه، خویش را جهت اجرای حکم به زندان اوین معرفی کرد.

۲۴ دی ماه ماموران به منزل «شاهین نگاری»، یکی از اساتید بهائی مراجعه کرده و او را بازداشت و برای اجرای محکومیت به زندان منتقل کردند. شاهین نگاری چندی قبل به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

سه روز بعد «فواد مقدم»، یکی دیگر از اساتید بهائی ساکن اصفهان برای اجرای حکم، خود را به زندان اوین معرفی کرد.

۲۲ اسفند ۱۰ نفر از اساتید موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان که خانه های آن ها در هجوم اول خرداد ۹۰ مورد تفتیش قرار گرفته بود، جهت ایراد پاره ای توضیحات به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شدند. اسامی شهروندان بهائی عبارت بود از: «نسیم باقری»، «نگین قدمیان»، «احمد گلزار»، «حسن ممتاز»، «عباس طائف»، «آزیتا رفیع زاده»، «پیمان کوشکباغی»، «طلوع گلکار»، «بابک بهشتی» و «نازنین نیکوسرشت».

از این افراد خواسته می شود که تعهدنامه ای را مبنی بر عدم همکاری با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان امضا کنند تا آزاد شوند. سه نفر آزاد می شوند که دو نفر این تعهد را امضا کردند اما عباس طائف اعلام کرد که به دلیل بیماری، مدت ها است دیگر فعالیتی در موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان ندارد. هفت فرد دیگر تفهیم اتهام و سپس به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون ریال آزاد شدند. اتهام آن ها «عضویت در تشکیلات ضد امنیتی بهائیت»، «عضویت در موسسه غیرقانونی BIHE» و «اقدام علیه امنیت ملی» بود.

سال ۱۳۹۱ خورشیدی در حالی به اتمام رسید که ۱۱ شهروند بهائی به اتهام تدریس جوانان محروم از تحصیل بهائی در زندان های رجایی شهر و بند سیاسی زنان اوین محبوس بودند. این ۱۱ شهروند بهائی جمعا به چهل و هفت سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

مهندس «امان الله مستقیم» از اساتید بهائی ساکن شهر شیراز در روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۲ جهت گذرانیدن محکومیت پنج سال حبس به زندان اوین مراجعه و بازداشت شد. او را عصر روز چهارشنبه هشتم خرداد از زندان اوین به زندان رجایی شهر انتقال دادند.

۲۲ مرداد ماموران اداره اطلاعات مشهد به منزل «فتانه نبیل زاده» (صراف) هجوم برده و او، «پیمان صراف» (پسرش) و «دایان تیموری» را بازداشت کردند. در هنگام ورود ماموران، پیمان و دایان در حال انجام امتحان بودند. دایان تیموری و پیمان صراف در ۱۴ شهریور ماه و فتانه نبیل زاده پس از دو ماه، به قید وثیقه آزاد شدند.

بعدازظهر روز چهارشنبه ۶ آذر ماموران با حکم قضایی به یک کلاس دانشگاه مجازی بهائیان که در منزل «شمیم شبرخ» در مهرشهر کرج برگزار شده بود، هجوم برده و استاد کلاس به نام «معین آبادی» و جوانان بهائی محروم از تحصیل که در کلاس حضور داشتند را بازجویی کردند. ماموران از بعضی دانشجویان تعهد گرفتند که دیگر در کلاس های مجازی شرکت نکنند.

 هر چند در پایان سال ۹۲ فقط یک زندانی به تعداد زندانیان مرتبط با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان اضافه شد ولی محاکمه و صدور حکم های سنگین برای اساتید این دانشگاه ادامه داشت. نسیم باقری، طلوع گلکار و حسن ممتاز سه تن از اساتید بهائی بودند که در این سال به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در مؤسسه آموزشی بهائیان» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شدند.

جلسه دادگاه نسیم باقری روز ۱۶ مهر برگزار و یک ماه بعد به چهار سال حبس محکوم شد. طلوع گلکار را هم به پنج سال حبس محکوم کردند و جلسه دادگاه حسن ممتاز در اسفند ماه برگزار شد که یک ماه بعد حکم پنج سال حبس تعزیری را به او اعلام کردند.

روز یک شنبه هفتم اردیبهشت ماه ماموران به منزل نسیم باقری مراجعه کرده و او را برای اجرای حکم بازداشت کردند. نسیم باقری یکی از اساتید علمی موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان است که به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

خردادماه آزیتا رفیع زاده، یکی دیگر از اساتید بهائی را در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با همان اتهامات سایر مدرسان موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان محاکمه کردند. این شهروند بهائی به چهار سال حبس محکوم شد که حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر هم مورد تأیید قرار گرفت.

بعدازظهر روز دوشنبه هشتم دی ماه ماموران اداره اطلاعات شهرستان آباده به منزل «فرشید رستگار» رفته و او و چند تن از دانشجویان که در آن جا مشغول درس خواندن بودند را بازداشت کردند. دانشجویان روز سه شنبه آزاد شدند ولی فرشید رستگار دو روز بعد آزاد شد. او مسوول کارهای دانشجویان موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان در شهر آباده بود.

سال ۹۳ در حالی به پایان رسید که ۱۴ شهروند بهائی شامل۳ زن و ۱۱مرد به اتهام همکاری با موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان دوران حبس را در زندان می گذراندند. اما سال ۹۴ با اتمام دوران محکومیت و آزادی تعدادی از آن ها همراه بود. نوشین خادم در روز چهارشنبه دوم اردیبهشت، فرهاد صدقی، رامین زیبایی و محمود بادوام در روز پنج شنبه دهم اردیبهشت، ریاض سبحانی در روز دوشنبه چهارم خرداد و کامران رحیمیان در روز دوشنبه بیست و ششم مرداد پس از اتمام دوران محکومیت آزاد شدند. هم چنین امان الله مستقیم پس از سپری کردن دو سال و نیم از محکومیت پنج ساله به دلیل بیماری حاد قلبی و عدم توان تحمل کیفر در ششم آبان ماه از زندان آزاد شد.

 با وجود آزادی تعدادی از اساتید بهائی، دوران محکومیت یک زوج بهائی در این سال آغاز شد. پیمان کوشکباغی (همسر آزیتا رفیع زاده) در اردیبهشت ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به حکم قاضی مقیسه به پنج سال حبس محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر عینا مورد تأیید قرار گرفت. آزیتا رفیع زاده پس از دریافت احضاریه، در روز دوم آبان ماه خود را برای گذراندن حکم چهار سال حبس به زندان اوین معرفی کرد اما پیمان کوشکباغی در روز یک شنبه نهم اسفند ماه، هنگامی که همراه فرزند شش ساله اش برای دیدار همسرش (آزیتا) به زندان رفته بود، پیش از ملاقات بازداشت و برای گذراندن محکومیت به زندان رجایی شهر منتقل شد.

 ماموران اداره اطلاعات «شهریار سیروس»، یکی دیگر از اساتید بهائی رشته معماری موسسه آموزش عالی مجازی بهائیان را در روز چهارشنبه دهم تیر ماه در منزل شخصی وی بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. وی ۲۸ مرداد ماه تا زمان دادگاه به قید وثیقه آزاد شد.

در همین سال، جلسه دادگاه یکی دیگر از اساتید بهائی به نام «نگین قدمیان» که منزل وی در اول خرداد ۹۰ مورد هجوم قرار گرفته بود، برگزار شد. دادگاه بدوی او را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.
در پایان سال، نسیم باقری، فاران حسامی، آزیتا رفیع زاده، فواد مقدم، کامران مرتضایی، شاهین نگاری و پیمان کوشکباغی،هفت تن از اساتید بهائی نوروز ۹۵ را در زندان های رجایی شهر و اوین (بند زنان) دور از خانواده گذراندند.

در نخستین روزهای سال ۹۵ فاران حسامی با اتمام محکومیت چهار سال حبس، از زندان آزاد و شهریار سیروس برای آخرین دفاعیات به دادگاه خوانده شد. هم چنین دوران محکومیت پنج سال حبس کامران مرتضایی در اردیبهشت ماه به پایان خواهد رسید…

کیان ثابتی

Post source : ایران وایر

Related posts

2 Comments

  1. Pingback: بازداشت بهائیان به اتهام تدریس، تحصیل و همکاری با موسسه آموزش عالی بهائیان – بخش اول | کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

  2. Pingback: بازداشت بهائیان به اتهام تدریس، تحصیل و همکاری با موسسه آموزش عالی بهائیان – بخش اول

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.