دستور دادستان تهران برای برخورد با رانندگان “بدحجاب”

دادستان تهران به پلیس دستور داده با رانندگان مست، رانندگان بدون حجاب و رانندگانی که ویراژ می‌دهند، برخورد کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، پلیس در جرایم مشهود باید خود اقدام کند و صرفا در جرایم غیرمشهود باید طبق دستور قضایی عمل کند.

او سه مورد گفته شده را جزو جرایم مشهود توصیف کرده است.

توقف خودرو توسط پلیس و ارجاع راننده آن به دادگاه از اقدامات پلیس در این زمینه خواهد بود.

این تصمیم در جلسه‌ای اعلام شد که روز یکشنبه پنجم اردیبهشت با حضور فرمانده پلیس راه، معاونان دادستان و روسای دادگاه‌های عمومی تشکیل شده و به گفته دادستانی، هدف آن کنترل و کاهش تصادف‌ها بوده است.

افتادن روسری یا برداشتن حجاب راننده و سرنشینان زن خودروها یکی از دغدغه‌های شماری از مسئولان و چهره‌های محافظه‌کار ایران است.

دادستان تهران و سایر مقام‌ها از نداشتن حجاب زنان در خودروها که ظاهرا به شکل گسترده‌ای در تهران دیده می‎شود، به عنوان “کشف حجاب” نام می‌برند.

هفته گذشته، محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفته بود: “کسانی که می‌خواهند به نظام دهن‌کجی کنند بی‌حجابی یا کشف حجاب می‌کنند. من برخی از این صحنه‌ها را دیده‌ام و خجالت کشید‌ام و قطعا این وظیفه نیروی انتظامی است که با گناه علنی برخورد کند.”

این اولین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران سعی دارند با وضع مقررات سختگیرانه بر نحوه پوشش افراد در جامعه نظارت داشته باشند، اما امسال در آستانه تابستان به کارگیری هفت هزار مامور مخفی یا پلیس نامحسوس به برنامه‌‎های حکومت برای نظارت بر پوشش و حجاب شکل دیگری داده است.

در سال‌های قبل پلیس اعلام کرده بود خودروی رانندگان “بدحجاب” و “بی‌حجاب” را تا سه هفته توقیف می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.