وضعیت نامساعد تعدادی از زندانیان در پی اقدامات غیر قانونی مسئولین زندان رجایی شهر

 شماری از زندانیان محبوس در زندان رجایی‌شهر درپی یک درگیری، در تاریخ دوم فروردین ماه به سلول انفرادی منتقل شده و همچنان به صورت غیرقانونی محروم امکانات بهداشتی در این سلول ها نگهداری می شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲ فروردین ماه ۱۳۹۵ طی درگیری گروهی مابین زندانیان در زندان رجایی شهر کرج که همرمان محل نگهداری جمع کثیری از زندانیان سیاسی-امنیتی است، جمع زیادی مضروب و یک زندانی نیز به قتل رسید. پس از این نزاع دست جمعی، زندانیان از حق درمان و رسیدگی پزشکی از جمله بخیه زدن محروم بوده و تعدادی از زندانیان در اعتراض به بی توجهی مسئولین به شرایط زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند.

گفتتی است که تعدادی از این زندانیان از روز نزاع تا کنون در سلول‌های انفرادی در شرایط بسیار غیرانسانی نگهداری می‌شوند. این زندانیان حتی تاکنون از امکان استحمام محروم بوده و نزدیک به یک ماه است لباس‌هایشان را تعویض نکرده‌اند. حسین یحیایی و سید حسن حسینی، دو تن از زندانیانی هستند که از دوم فروردین ماه در سلول‌های انفرادی اندرزگاه ۱۰ نگهداری می شوند.

لازم به ذکر است که مسئولین زندان به طور غیرقانونی برخی از این زندانیان را به سالن قبلی که در آن نزاع اتفاق افتاده برگردانده‌اند و اجازه دادند این زندانیان توسط دیگر زندانیان به سختی ضرب‌وشتم شوند.

فعالان حقوق بشر در گزاشی اعلام کرد؛ سید جمال موسوی اهل اسلام‌شهر هویت یکی از این زندانیانی است که از سلول انفرادی به بند سابق منتقل و تا زمان به اغما رفتن مورد ضرب و شتم سایر زندانیان قرار گرفته است به طوریکه قدرت تکلم خود را از دست داده.

همچنین سعید عباس‌پور دیگر زندانی اهل اسلام‌شهر مورد دیگری است که در پی انتقال به بند سابق و در اثر ضرب‌وشتم سایر زندانیان، نشانه‌هایی از سکته‌مغزی در وی ظاهر شده است.

علیرغم پیگیری و شکایت خانواده‌های این زندانیان هیچ‌یک از مسئولین پاسخگوی این وضعیت نبوده‌اند.

آقای کریمی‌نسب رئیس اداره کل بازرسی سازمان زندان‌ها، جهانگیری رئیس سازمان زندان‌ها، آقای مسگریان رئیس حفاظت سازمان زندان‌ها، آقای مردانی رئیس حفاظت زندان رجایی‌شهر، آقای آقایی رئیس بازرسی اندرزگاه ۶ از جمله مسئولینی هستند که از قبل وقوع نزاع توسط خانواده‌های این زندانیان از احتمال چنین حادثه‌ای باخبر بودند و پس از آن نیز درپی شکایت خانواده‌ها نسبت به شرایط غیرانسانی این زندانیان مطلع گشتند با این حال تا زمان تنظیم این گزارش پاسخگویی مشخصی نسبت به این اقدامات نداشته اند.

در موردی خاص آقای کریمی‌نسب رئیس بازرسی کل زندان‌ها خانواده‌های پیگیری کننده را تهدید کرده در صورت مراجعه مجدد، زندانیان آنان به یکی از شهرستان‌های دورافتاده تبعید خواهند شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.