ممانعت مسئولین قضایی یمن از آزادی موقت حمیدرضا کمالی سروستانی، شهروند ایرانی-بهایی

مسئولین قضایی در کشور یمن از آزادی موقت حمیدرضا کمالی سروستانی، شهروند ایرانی-بهایی که در وضعیت نامساعد جسمانی به سر می‌برد ،خودداری می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حمیدرضا کمالی سروستانی (بن حیدرا)، شهروند بهایی ایرانی که به اتهام تلاش برای بهائی کردن اتباع یمنی در شهر مکلا محکوم‌به اعدام می‌باشد، از خدمات درمانی مناسب در زندان محروم بوده و سلامت جسمانی وی در وضعیت هشداردهنده ایی قرار دارد.

همسر آقای کمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که همسرش در دوران حبس برای گرفتن اعتراف، مورد شکنجه قرارگرفته و هم‌اکنون در شرایط نامساعدی در زندان نگهداری می‌شود.

وکیل این شهروند ایرانی-بهایی در دادگاهی که طی هفتهٔ گذشته در یمن برگزار شد، دفاعیه خویش را ابلاغ کرد. دادگاه بعدی جهت انجام تحقیقات دادستان به دو ماه دیگر موکول شد.

بنا به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دادستان کشور یمن حمیدرضا کمالی را به اتهام «اقدام علیه امنیت و وحدت کشور»، «ارتباط با کشورهای خارجی»، «توهین به اسلام» و «ارتداد» به «اشد مجازات» و همچنین مصادره اموال محکوم کرده است.

گفتنی است که از زمان بازداشت این شهروند بهایی تابه‌حال ۱۴ دادگاه برای بررسی پرونده وی تشکیل‌شده است، اما او تنها اجازه حضور در ۳ دادگاه را داشته است و قاضی پرونده تاکنون هیچ پاسخی دراین‌ارتباط به وکیل وی نداده است.

به گفته یکی از مقامات قضایی یمن در گفتگو با خبرگزاری صبا: «حمیدرضا کمالی متهم به استفاده از پول مردم فقیر و کودکان، جهت راه‌اندازی انجمن‌های آنلاین در اینترنت و همچنین برپایی جلسات، کنفرانس و سمینار در مکان‌های وابسته به محفل ملی بهایی یمن می‌باشد و همین امر موجب شده است که این شهروند بهایی زمینه برگشتن مسلمانان از اسلام و ارتداد آن‌ها را فراهم کند.»

بانی دوگال، نمایندهٔ ارشد جامعهٔ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد در خصوص حمیدرضا کمالی سروستانی گفت: «اتهامات علیه آقای کمالی بی‌اساس و بی‌معنی می‌باشد. در طول مدت بازجویی مسئولین به‌طور شفاهی مکرراً به وی اظهار داشتند که نیّت آنان از زندانی کردن او ریشهٔ مذهبی دارد.»

خانم دوگال اضافه کرد:» آقای کمالی شخصی محترم و خانواده‌دار است که قانون‌شکنی نکرده است. بهائیان ازنظر اعتقادی کسی را وادار به قبول کردن آیین خود نمی‌کنند و تمامی یمنی‌های بومی که به دیانت بهائی گرویده‌اند به خواسته و تمایل خودشان بوده است.»،

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.