کنسرت کیهان کلهر در نیشابور به دستور دادستان شهر لغو شد

دادستان نیشابور کنسرت موسیقی کیهان کلهر، نوازنده کمانچه را لغو کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی‌بی‌سی، قرار بود کیهان کلهر همراه گروهش در دو شب در نیشابور به روی صحنه بروند اما به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در آخرین دقایق در حالی که اعضای گروه از فرودگاه تهران عازم این شهر بودند، طی تماسی کوتاه اعلام شد که کنسرت لغو شده است.

تهیه‌کننده‌ کنسرت کیهان کلهر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این خبر گفت که تمام مجوزهای لازم برای برگزاری این کنسرت، اعم از مجوز شورای تأمین استان، اداره اماکن و وزارت ارشاد گرفته شده بود و صورت‌جلسه‌ شورای تأمین مبنی بر موافقت با برگزاری این کنسرت به رویت اعضای گروه رسیده بود.

این نخستین بار نیست که کنسرتی از کیهان کلهر در ایران لغو می‌شود. سال گذشته نیز اداره اماکن نیروی انتظامی به او و گروه بروکلین رایدر اجازه برگزاری کنسرت در تهران را نداد.

قرار است کیهان کلهر در روزهای آینده در یزد، کرمانشاه و خرم‌آباد به روی صحنه برود.

دلیل عدم برگزاری کنسرت آقای کلهر در نیشابور مشخص نشده است. اما کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی بارها لغو شده است. گفته می‌شود که مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد و شهرهای دیگر این استان از عوامل لغو این کنسرت هاست.

آقای علم‌الهدی که اخیرا به نمایندگی رهبر ایران در استان خراسان رضوی نیز منصوب شده، در یکی از اظهارنظرهایش، برگزاری کنسرت در شهرهای استان خراسان را “مطرب بازی” و “بی بندوباری” دانسته بود.

او گفته بود:‌ “این که می گویم در مشهد کنسرت برگزار نشود از باب اعمال قدرت و دستور نیست. ما با موسیقی مسئله ای نداریم و در این زمینه هم هر کس پیرو مرجع تقلید خود است، اما کنسرت، مطرب بازی است.”

در سال های اخیر، شماری از برنامه های هنری با وجود داشتن مجوز از سوی وزارت ارشاد، به دلایل مختلفی از جمله اعتراضات گروه های سنتی و تندرو و تصمیم‌گیری مقام های محلی، پیش از اجرا لغو شده است.

صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.

منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.