وکلای برجسته استرالیا خواهان آزادی فوری مدیران جامعه بهایی ایران شدند

۲۶ وکیل برجسته استرالیا در نامه‌ای سرگشاده خواهان آزادی فوری هفت مدیر جامعه بهایی ایران در هشتمین سال بازداشت آن‌ها در ایران شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، وکلای برجسته استرالیا در این نامه از وزیر خارجه این کشور جولی بیشاپ درخواست کردند که پیگیر آزادی تمامی زندانیان عقیدتی در ایران باشند.

این نامه که به امضا وکلا و همچنین اساتید ارشد این رشته و کار‌شناسان حقوق بشری نیز رسیده، خطاب به سفیر ایران در استرالیا نوشته‌شده است و از این دولت خواسته‌شده که از قوانین بین‌المللی تبعیت کرده و به دلیل اینکه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز حضورداشته است، نسبت به آزادی مدیران جامعه بهایی ایران اقدام کنند.

در متن این نامه آمده است که مدیران جامعه بهایی بدون هیچ‌گونه اتهام اثبات‌شده محاکمه شده‌اند و از ابتدایی‌ترین الزامات عدالت محروم می‌باشند.
وکلای استرالیایی در این نامه تأکید کرده‌اند که زندانیان عقیدتی در ایران به اتهاماتی مبهم و بدون داشتن هیچ مدرکی در زندان به سر می‌برند.

در بهمن ۱۳۸۷، دادسرای امنیت تهران اتهام رهبران جامعه بهایی ایران را «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرد. جلسات دادگاه در زمستان ۱۳۸۸ و بهار ۱۳۸۹ زیر نظر «قاضی مقیسه» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. «مهناز پراکند»، وکیل این پرونده ضمن اشاره به محدودیت‌های فراوان برای دیدار با موکلان خود و دفاع از آن‌ها، درباره اتهام جاسوسی برای اسرائیل می‌گوید: «مرکز بهایی‌ها یعنی بیت‌العدل در اسرائیل واقع‌شده است. آن‌ها به این موضوع استناد می‌کردند که اسرائیل از بیت‌العدل مالیات نمی‌گیرد پس معلوم می‌شود شما در ازای این موضوع برای آن‌ها جاسوسی می‌کنید. جنس استدلال‌ها از این نوع بود.»
مدیران جامعه بهایی ایران در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۹ به بیست سال حبس محکوم شد، در حالی که هیچ‌یک از اتهامات وارد شده را جمع «یاران ایران» نپذیرفته بودند. بر اساس این حکم، هریک از اعضای گروه «یاران ایران» به بیست سال زندان و درمجموع به ۱۴۰ سال زندان محکوم شدند. در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدیدنظر پس از حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به‌صورت شفاهی به وکلای مدیران جامعه بهایی ایران ابلاغ شد اما نهایتاً حکم دادگاه تجدیدنظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به فریبا و شش عضو دیگر یاران ایران به‌صورت رسمی ابلاغ شد. اما پس از گذشت ۷ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.

هم‌اکنون مدیران جامعه بهایی ایران در زندان‌های اوین و رجایی شهر در حال گذراندن حکم ۱۰ سال زندان می‌باشند و در هشت سال گذشته، اکثریت مدیران جامعه بهایی ایران از مرخصی محروم بوده‌اند.

اسامی امضاکنندگان به شرح زیر می‌باشد:

 Professor Iain T. Benson
Hon Catherine Branson QC
Mr Julian Burnside AO QC
Mr Rodger M.A. Chongwe SC
Mr Robert Leonard Crowe SC
The Hon John Dowd AO QC
The Hon Mark Dreyfus QC MP
Mr Stephen Freeman
Mr Jeremy Gormly SC
Mr Noel Hutley SC
Mr Ian Lacey AM
Mr Philip Lynch
Mr Julian McMahon
Ms Jane Needham SC
Ms Elaine Pearson
Dr Sarah Pritchard
Professor Michael Quinlan
Mr Garry Rich SC
Mr John Stratton SC
Mr Winston Terracini SC
Dr Keith Thompson
Mr Terence Tobin QC
Mr Barry Toomey QC
Mr Bret Walker SC
Mr Peter Wertheim AM
Professor George Williams AO

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.