زینب سکانوند لکران؛ زندانی باردار محکوم به اعدام در زندان ارومیه

زینب سکانوند لکران، زندانی باردار متهم به قتل، با حکم قطعی اعدام در بند نسوان زندان مرکزی ارومیه محبوس می‌باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، زینب سکانوند لکران، متولد سال ۷۳، در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با فردی شده بعد از دو سال از زندگی مشترک، در سن ۱۷ سالگی در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال ۹۰، به اتهام قتل همسرش دستگیر گشته است.

این زندانی پس از دستگیری به زندان خوی منتقل و در سال ۹۲، بعد از صدور حکم قصاص به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافت. وی در چند سال اول اتهام قتل همسرش را پذیرفت، اما از سال گذشته منکر انجام این قتل بوده و اعلام داشته که او به‌جای کسی دیگری این قتل را بر گردن گرفته است.

گفتنی است که بعد از تحقیقات پلیس یکی از اعضای خانواده مقتول نیز بازداشت‌شده و بعد به دلیل نبود مدارک آزاد شد.

شبکه حقوق بشر کُردستان در گزارشی درباره این زندانی نوشت: «زینب به دلیل فقر مادی و نگاه سنتی خانواده در شرایط خیلی سختی زندگی می‌کرده و تا اینکه با این مرد آشنا شده و از روی ناچاری مجبور شده با این مرد از خانه فرار کرده و بعد از مدتی با رضایت خانواده و دادن مقداری پول از سوی همسر متوفی‌اش به خانواده‌اش، رسماً با اجازه خانواده توانسته با او ازدواج کند. به دلیل اینکه زینب از روی ناچاری مجبور به ازدواج شده بود در طول دو سال زندگی مشترک چندین بار توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرارگرفته؛ در سال ۹۰ زینب به پلیس مراجعه کرده و اعلام کرده بعد از ضرب و شتم قرار گرفتن توسط همسرش، وی را به قتل رسانده است.»

بنا بر این گزارش یک منبع مطلع درباره وضعیت این زندانی گفت: «زینب در این مدت بیش از ۴ سال حبس زندان ازلحاظ روحی خیلی به هم و ریخته است و همه زندانیان بند نسوان نسبت به سرنوشت تلخ وی نگران می‌باشند. همچنین او به دلیل بی‌کسی سال گذشته با یک مرد زندانی ازدواج‌کرده و الان حدود ۴ ماه است که باردار است و تنها امیدی که الان زینب را خوشحال کرده است این است که در این مدت بارداری، احتمال اجرای حکمش وجود ندارد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.