پلمب ۳۸ عطاری به اتهام فروش نوشیدنی‌های الکلی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از پلمب ۳۸ عطاری و بازداشت ۹ نفر در این استان به اتهام فروش نوشیدنی‌های الکلی خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، جلال غفارزاده روز یک‌شنبه (۱۶ خرداد) این خبر را اعلام کرده و از فعالیت «غیرقانونی» ۵۰ درصد عطاری‌ها در استان البرز سخن به میان آورده‌ است.

آقای غفارزاده افزوده نتایج بازرسی‌ها از ۲۲۵ عطاری در استان البرز منجر به پلمب ۳۸ عطاری، بازداشت ۹ نفر و تشکیل ۱۵۰ پرونده قضایی در این رابطه شده‌ است.

این مقام مسئول افزوده که در حال حاضر برخی عطاری‌ها در ایران به «تهدید جدی برای سلامت و فرهنگ جامعه» تبدیل شده‌اند.

به گفته مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان البرز این عطاری‌ها «انواع مخدر و ترکیبات روان‌گردان صنعتی» عرضه می‌کنند.

آن‌طور که غفارزاده اعلام کرده «فروش الکل‌های طعم‌دار» برای برخی از این عطاری‌ها به امری عادی بدل شده‌ است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هشتم خرداد نیز اعلام کرده بود که برخی عطاری‌ها «داروهای دست‌ساز را با ترکیبات بسیار خطرناکی با هم ترکیب می‌کنند و در قالب کپسول ارائه می‌دهند.»

موج پلمب عطاری‌ها در ایران در پی عرضه برخی ترکیبات جایگزین مواد مخدر در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته‌ است.

در پی گران شدن انواع مواد مخدر در ایران به خصوص تریاک، قاچاقچیان مواد مخدر تریاک‌های موجود خود را با «سرب» ترکیب می‌کنند که منجر به مسمومیت‌های گسترده معتادان در ایران شده‌است.

گروه دیگری از معتادان نیز که توان پرداخت هزینه مواد مخدر را ندارند با مراجعه به عطاری‌ها اقدام به تهیه مواد مشابه می‌کنند که در این زمینه نیز گزارش‌هایی از عوارض این داروها منتشر شده‌است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.