ادامه اعتصاب غذای احسان مازندرانی در اعتراض به وضعیت زندان

«احسان مازندرانی»، روزنامه نگار و مدیر مسوول سابق روزنامه «فرهیختگان» (وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی) از ۲۸ اردیبهشت در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او در حالی دست به اعتصاب غذا زده که به دلیل شرایط بد نگه‌داری در زندان، به بیماری‌های عفونت ریه، نای و روده مبتلا شده و وضعیت جسمانی بدی دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران وایر، احسان مازندرانی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل هفت سال حبس محکوم شده است.

«سام حسینی»، برادر همسر مازندرانی درباره آخرین وضعیت احسان مازندرانی می گوید: «احسان بعد از این که بار دیگر از بند “۲ الف” به بند “۸” زندان اوین منتقل شد، اعتصاب غذای خشک را به اعتصاب غذای تر تبدیل کرد. اکنون تنها آب می‌خورد و وضعیت جسمانی او بسیار نگران کننده است. فشار خون او پایین است و این مساله باعث شده تا چندین بار از حال برود.»

او تاکید می کند: «احسان تا روشن شدن حقیقت، اعتصابش را نمی‌شکند.»

احسان مازندرانی ۲۸ اردیبهشت به دستور «محمد مقیسه»، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به بند «۲ الف» زندان اوین که تحت کنترل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است، منتقل شد.

انتقال این روزنامه‌نگار بازداشتی به بند ۲الف اطلاعات سپاه پاسداران در حالی رخ داد که وی روز قبل از آن با دستور «جعفری دولت آبادی»، دادستان تهران از بند هفت زندان اوین به بند هشت این زندان منتقل شده بود. او پس از انتقال به بند ۲ الف دست به اعتصاب غذا زد.

برادر همسر مازندرانی از زمان دستگیری وی تنها یک بار (هفته گذشته) موفق به صحبت با وی از طریق تلفن شده است: «بعد از هشت ماه توانستم در زمان ملاقات با احسان صحبت کنم. اگر چه شنیدن صدای احسان بعد از این همه مدت خیلی خوب بود اما خودش از نظر روحی و جسمی خوب نبود.»

احسان مازندرانی در مکالمه کوتاه تلفنی به برادر همسرش گفته است که قصد شکستن اعتصاب غذایش را ندارد. او اضافه کرده است:«یا من کم می‌آورم یا آن‌ها.»

احسان مازندرانی آبان ۹۴ همراه «آفرین‌چیت‌ساز»، خبرنگار و ستون نویس روزنامه دولتی «ایران»، «احسان صفرزایی»(سامان)، خبرنگار سابق روزنامه «اعتماد» و خبرنگار پاره‌وقت ماهنامه «اندیشه پویا»، «داود اسدی»، برادر «هوشنگ اسدی» خبرنگار مقیم فرانسه همراه با «عیسی سحرخیز»، روزنامه‌نگار مستقل توسط سپاه پاسداران دستگیر شد.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بعد از دستگیری این افراد اعلام کرد که آن ها از اعضای «شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های امریکا و انگلیس» هستند.

پیش از این مازندرانی در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ و در جریان پرونده ای که شایعه شده بود به ارتباط با «بی بی سی فارسی» برمی‌گردد، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد، مدت یک ماه را در حبس گذراند و سپس به قید وثیقه آزادش کردند.

احسان مازندرانی به حکم خود اعتراض و منتظر دادگاه تجدید نظر است. سام حسینی در این باره می‌گوید: «”علیرضا طباطبایی”، وکیل پرونده احسان نمی‌تواند در دادگاه تجدید نظر پرونده را پی گیری کند چون قوه قضاییه لیستی از وکلایمورد تایید خود ارایه کرده بود که نام آقای طباطبایی در آن لیست نبود. از این رو، “هوشنگ بابایی” از این پس پرونده را دنبال می‌کند.»

حسینی بار دیگر بر وضعیت وخیم جسمانی احسان مازندرانی تاکید می‌کند و می‌گوید: «کلیه های احسان دچار مشکل شده اند. اگر این روند ادامه پیدا کند و دادگاه تجدید نظر حکم‌ها را بازنگری نکند، احسان اعتصاب غذایش را نمی‌شکند و جان وی در خطر است.»

سام حسینی مقیم آلمان است. او نگران خواهرش، «ملیحه حسینی» نیز هست: «فشارهایی که به ملیحه وارد می‌شود، کم تر از فشارهایی که به احسان وارد می‌شود، نیستند.»

وی می‌گوید: «در جریان یکی از ملاقات‌ها، پدر و مادرم به همراه ملیحه باید مسافتی طولانی را پیاده می‌رفتند و بعد آن‌ها را سوار ون می‌کنند و به اتاقکی می‌برند. بعد از ساعت‌ها انتظار، به آن‌ها می‌گویند که احسان را نمی‌آوریم و شما باید برگردید.»

خانواده همسر احسان مازندرانی را به زور وارد ون می‌کنند اما ملیحه حسینی از بازگشت امتناع می‌کند. سام می‌گوید: «آن‌ها خواهرم را روی زمین کشیدند تا سوار ون کنند به طوری که لباس‌های او پاره شده بودند. خواهرم برای چند دقیقه‌ای از حال می‌رود.»

در نهایت ملیحه حسینی و والدینش را سوار ون کرده و در مکانی خلوت پیدا می‌کنند: «اگر احسان متهم یا حتی مجرم است اما خانواده او که طبق قانون بی گناه هستند. چرا باید آن‌ها چنین برخوردی شود؟»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.