اکران فیلم ۵۰ کیلو آلبالو متوقف می‌شود

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ایران گفته است که مجوز اکران مجدد برای فیلم “۵۰ کیلو آلبالو”، ساخته مانی حقیقی صادر نشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، آقای ایل‌بیگی، گفت: “نمایش این فیلم در تهران تمام شده و با ادامه نمایش آن موافقت نشده است. ما نیز ابلاغ کردیم فیلم هر کجای دیگری که نمایش دارد؛ باید نمایش آن متوقف شده و فیلم از سینماها جمع‌آوری شود.”

به گفته او دلیل عدم صدور مجوز اکران مجدد برای “۵۰ کیلو آلبالو” این بوده که برخی از مراجع تقلید و همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از محتوای این فیلم اعلام نارضایتی کرده بودند.

این در حالی است که مجوز اکران مجدد برای فیلم‌های من سالوادور نیستم و ابد و یک روز، از پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال صادر شده است.

چندی پیش آقای جنتی در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در قم گفت: “فیلم ۵۰ کیلو آلبالو” به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی دادم.”

او صدور پروانه ساخت و نمایش برای این فیلم را “اشتباه” خواند و گفت: “این فیلم فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.”

در واکنش به سخنان آقای جنتی، مانی حقیقی، کارگردان فیلم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد نوشت: که این فیلم تا پیش از آغاز فیلمبرداری سه بار از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفته است.

به گفته او فیلمنامه آن “١۴ اصلاحیه داشته، دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال کرده است”.

او در پایان نامه خود نوشت: “ماجرای تولید و اکران فیلم “۵۰ کیلو آلبالو” حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من در این ‌زمینه بی‌ضابطه، مغشوش و غیراصولی بوده است. به‌همین‌دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا می‌کنم که کار را به کاردان بسپارید.”

این فیلم که از نوروز امسال در سینما‌های ایران به نمایش در آمده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته و پس از فیلم من سالوادور نیستم (که فروشش از پیش از نوروز آغاز شده بود) پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است.

داستان “۵۰ کیلو آلبالو” از یک جشن عروسی آغاز می شود. در میانه مراسم ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن پسری باعث آشنایی‌اش با دختری می‌شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.

تعداد زیادی از ستارگان سینمای ایران از جمله آزاده صمدی، علی صادقی، ساعد سهیلی، مهران غفوریان، افسانه بایگان، فرهاد آییش، بهنوش بختیاری، امید روحانی، سیامک انصاری و سروش صحت در آن بازی می‌کنند.

جنجال‌ها و حاشیه‌های “۵۰ کیلو آلبالو” فقط به محتوای آن محدود نشده است. هفته پیش مصطفی شایسته، تهیه کننده این فیلم به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی آن از شبکه‌ای ماهواره‌ای خارج از ایران همراه با تهیه‌کنندگان دو فیلم دیگر به دادگاه احضار شد.

در این دادگاه به تهیه‌کنندگان مورد اشاره اخطار داده شد که در صورت “تکرار تخلف” به مدت یک‌ سال از دریافت پروانه ساخت محروم خواهند شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.