دردسرهای پرتاب چادر در جشن فارغ التحصیلی دختران یزدی

مجری یک، دو سه را می‌گوید و دانش‌اموزان چادرهای مشکی‌شان را روی هوا پرتاب می‌کنند. موزیک و رقص چادرها روی هوا و صدای و دست و همهمه دانش آموزان، بخشی از فیلم جشن دانش آموزان مدرسه محمود جوادی شهر یزد است که به مناسبت پایان سال تحصیلی برگزار شده است.

 ویدئوی چند دقیقه‌ای این جشن در دو هفته اخیر بارها در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده و از سوی تندروها هنجار شکنی و بی احترامی به چادر و حجاب خوانده شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یزد یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ایران است، آن را دارالعباده می‌نامند و در بسیاری از مدارس این شهر پوشیدن چادر برای دانش‌آموزان دختر اجباری است. این فیلم ابتدا از طریق اینستاگرام و تلگرام دست به دست شد و سپس به سایت‌های محلی رسید.

سایت محلی بافق نیوز در مطلبی با عنوان وهن حجاب برتر در جشن فارغ التحصیلی دانش‌اموزان یزد به تفضیل آنچه رخ داده را گزارش داد: «در این مراسم که به عنوان جشن فارغ التحصیلی دانش آموزان دختر برگزار شده از دانش آموزان چادری خواسته شده چادرهایشان را در بیاورند و به جای کلاه فارغ التحصیلی به آسمان پرت کنند. به گفته رسانه‌ها این اقدام علاوه بر تحقیر دانش آموزان چادری نوعی وهن حجاب برتر هم بوده است.»

یزد رسا دیگر سایت محلی هم نوشت: «در سایه بی توجهی مسئولان اداره ارشاد و آموزش و پرورش استان یزد مراسم جشن پایان سال یکی از مدارس شهر در سینما دانش آموز برگزار شد. متاسفانه مجری این مراسم از دانش آموزان دختر حاضر در سالن می خواهد(به جای پرتاب کلاه لباس فارغ التحصیلی) چادرهای خود را به هوا پرتاب کنند! و شرم آور تر از آن با افتخار از این عمل خود و تمسخر حجاب برتر فیلم تهیه کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر می کند.»

 موضوع فقط در سایت‌های محلی نماند، بسیج یزد و حوزه علمیه این فیلم را فاجعه‌ای برای شهر یزد خواندند و خواستار برخورد با مسببین توهین به حجاب شدند. محمد محسن حسینی پور، معاون تبلیغاتی حوزه علمیه یزد در گفتگو با ایران وایر می‌گوید: «حوزه خواستار برخورد با مسئولین و مسببان این اتفاق است. مردم شهر یزد بسیار متدین و مذهبی هستند و روی این موضوعات حساسیت زیادی دارند. آن‌ها دوست ندارند حجاب اسباب تفریح باشد، حجاب و به خصوص چادر حرمتی دارد که این کار صورت گرفته در شان و حرمتش نبوده، به هرحال مردم یزد خواستار توضیح و پیگیری این مساله هستند.»

او با تاکید براینکه ظرف چند روز گذشته تماس‌های زیادی از طرف مردم عادی داشته اند، می گوید: «خانواده‌ها به مدارس اعتماد دارند و دوست دارند فرزندانشان به مدارسی بروند که علاوه بر علم و دانش، اعتقادات شان هم تقویت شود نه این‌که با باورها و اعتقاداتشان شوخی شود. موضوع حجاب برای مردم شهر یزد جدی است و ما اجازه نمی‌دهیم تبدیل به اسباب تفریح شود.»

مجمد صالح جوکار، نماینده سابق شهر یزد هم به خبرگزاری «میزان» گفته است: «برداشتن چادر به عنوان یک ابزار شادی و خوشحالی قطعا برای جامعه فرهنگی شهر یزد مناسب نیست طبعا مسئولان آموزش و پرورش یزد باید پاسخگو باشند.»

آموزش و پرورش شهر یزد جوابیه ‌ای منتشر کرده و توضیح داد که مجری مراسم فی البداهه و به دلایل نامعلوم خواستار این حرکت ناشایست شده و آموزش و پرورش استان با عواملی که با تسامح و تساهل این حرکت ناشایست را موجب شده اند برابر مقررات و قانون برخورد خواهد کرد، در بخشی از این بیانیه آمده : « این جشن نیز از سری جشن فارغ التحصیلی دانش آموزان بوده، طی روزهای اخیر ۱۶ نوبت با رعایت کامل شئونات اسلامی و مقررات فرهنگی و هنری اجرا گردیده است. تمامی دانش آموزان با پوشش مدرسه ای (چادر، مقنعه و مانتو) به همراه والدین خود در مراسم حضور داشته و در طول مراسم و بعد از آن تقید و احترام خود را به چادر کاملا حفظ کرده اند.»

هادی ورشوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر یزد هم توضیحی به رسانه‌ها فرستاد تا مسئولیت برگزاری این جشن را از اداره ارشاد شهر یزد سلب کند. به گزارش تابناک او گفته: «این جشن برنامه داخلی بوده و مجوزی از سوی این اداره صادر نشده است. این جشن و سایر جشن های ویژه دانش آموزی که بدون تبلیغات عمومی، بلیط فروشی و در در سالن های آموزش و پرورش برگزار می شود جنبه داخلی دارد و بنابراین نظارت برمحتوای اینگونه برنامه ها نیز برعهده سازمان برگزار کننده می باشد و نیازی به مجوز این اداره نیست.»

با این حال یکی از شهروندان یزدی به ایران وایر می‌گوید: «مردم یزد مسائل اعتقادی را به راحتی از یاد نمی‌برند. بعد از پخش این فیلم، بعضی خانواده‌های متدین که فرزندشان را به این مدرسه می‌فرستادند، از ثبت نام بچه‌هایشان برای سال تحصیلی آینده و پایه بعدی در این مدرسه جلوگیری می‌کنند. مدرسه جوادی از لحاظ علمی مدرسه مطرح و خوشنامی است ولی خانواده های یزدی جدی هستند و ثبت نام نمی کنند در این مدرسه.»

گزارش از شیما شهرابی

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.