شناسایی یک هزار و ۳۶۰ کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان گفت که یک هزار و ۳۶۰ کودک بازمانده از تحصیل اواخر پارسال از سوی آموزش و پرورش استان شناسایی و معرفی شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، محمدرضا عباسی دوشنبه در کارگروه زنان و خانواده استانداری خوزستان، کودکان بازمانده از تحصیل را در سال ۱۳۹۳، چهار هزار و ۱۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: “پارسال یک هزار و ۳۶۰ کودک بازمانده از تحصیل از سوی آموزش و پرورش استان معرفی شده بودند”.

وی افزود: “از محل زندگی ۲۱۳ نفر از این کودکان بازدید شده و ۷۶ نفر از آنها در چرخه آموزشی قرار گرفته اند”.

عباسی تصریح کرد: “ترک تحصیل در برخی از شهرستان ها به دلیل نبود مدرسه است به طور مثال در شهرستان اهواز و در برخی روستاهای بخش اسماعیلیه به دلیل نبود مدارس راهنمایی به ویژه برای دختران، خانواده ها از تحصیل فرزندان خود جلوگیری می کنند”.

استاندار خوزستان آذر ۱۳۹۴ اعلام کرده بود در این استان ۹۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل و یا تارک التحصیل زیر ۱۸سال شناسایی شده اند و خوزستان جزو پنج استانی است که بیشترین فراوانی بازماندگی از تحصیل کودکان را داراست.

معاون بهزیستی خوزستان گفت: “پارسال ۲۶۱ کودکی خیابانی، در سال ۱۳۹۳ ، ۳۴۰ کودک و در سال ۱۳۹۲ ، ۲۴۷ کودک شناسایی شده اند”.

وی بیان کرد: “پارسال ۸۸ کودک خیابانی به مراکز شبه خانواده و مابقی به خانواده ارجاع داده شدند”.

عباسی اضافه کرد: “در سال ۱۳۹۲، ۹۶ نفر، در سال ۱۳۹۳ ، ۱۱۴ نفر و پارسال ۱۴۳ نفر زیرپوشش طرح حمایت و آموزش کودک و خانواده قرار گرفتند”.

وی اظهار کرد: “هم اکنون ۳۵۳ کودک در مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده بهزیستی نگهداری می شوند”.

معاون بهزیستی خوزستان در ادامه با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه قضایی با اورژانس اجتماعی تصریح کرد: “تاکنون چند نوبت با دفتر حمایت از زنان و خانواده دادگستری برای کودکانی که تحت آزار بودند تماس گرفتم اما همکاری صورت نگرفته است”.

عباسی تصریح کرد: “بر اساس قانون، شهرداری ها موظف به ساخت اماکنی برای ساماندهی کودکان خیابانی هستند اما شهرداری اهواز تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است”.
مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین در این نشست خواستار افزایش اختیارات اورژانس اجتماعی شد.

غلامرضا صدیق راد افزود: “موارد متعددی پیش آمده است که نیروهای اورژانس اجتماعی (۱۲۳) برای حمایت کودکی که تحت شکنجه و آزار خانواده بوده در محل حاضر می شوند اما دستگاه قضایی اجازه تحویل گرفتن کودک را به ماموران اورژانس اجتماعی نداده است”.

وی تصریح کرد: “روند تحویل گرفتن کودک آزاردیده به دلیل همکاری نکردن دستگاه قضایی آنقدر سخت و طولانی است که مددکاران را از پیگیری مساله ناامید می کند”.

صدیق راد با بیان اینکه بهزیستی استان از ۹ هزار کودک بدسرپرست حمایت می کند گفت: “در این زمینه هیچ دستگاهی با ما همکاری نکرده است”.

وی با انتقاد از آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: “با پیگیری فراوان قرار شد مبالغی تحت عنوان ‘عدالت آموزشی’ به کودکان بی بضاعت پرداخت شود اما آموزش و پرورش برای هزینه کرد این اعتبار در خرید چادر و ساختمان سازی برنامه ریزی کرده است”.

‘کودک’‌ افراد انسانی‌ زیر سن‌ ۱۸ سال‌ نامیده می شوند.

کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک‌ مصوب‌ نوامبر ۱۹۸۹، یک کنوانسیون بین المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می کند. دولت هایی که این معاهده را امضا کرده اند موظف به اجرای آن هستند. این پیمان نامه در سال ۱۳۷۳ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.