یک سال حبس برای نماینده کامیونداران انقلابی

سید میثم صفاییان یک کامیوندار است، اهل بندرعباس. او از ۱۷ فروردین امسال قاطی جمعی از کامیونداران بندرعباسی می شود که به فساد در شبکه حمل و نقل جاده ای معترض بوده اند. او در سه ماه گذشته کامیونش را در پایانه بندرعباس پارک کرده و به نماینده و سخنگوی کامیونداران معترض که خود را انقلابی و ولایی می دانند، تبدیل شده است. در پوسترهای اعتراضی او را «نوکر و نماینده رانندگان عدالتخواه» توصیف کرده و اغلب مراسم های اعتراضی که با حضور او ساماندهی شده، پس از خواندن دعای توسل برگزار شده است.

نقطه شروع شان به فساد در اعلان بار و نوبت دهی به رانندگان در بندرعباس بوده است. برخی رانندگان به سرعت بارگیری کرده و به مقصد راهی می شدند و برخی باید چندین هفته منتظر بار می ماندند. در واقع آنها به تبعیض معترض بودند. بر اساس آمار اعلام شده در بندرعباس ۱۵هزار نفر کامیون دار رفت و آمد دارند و به طور معمول ۳هزار نفر در سالن اعلام بار حضور دارند. معترضان از میان این ۳هزار نفر آمده بودند.

رسانه های تندرو در هنگام پوشش اعتراض های این گروه کنایه وار گزارش می دادند در تجمع های این طیف هیچ شعار ساختارشکنی داده نمی شود، شیشه شکسته نمی شود، جایی آتش زده نمی شود و شعار می دهند: «ما همه سرباز توایم خامنه ای / گوش به فرمان توایم خامنه ای» و معترضان تاکید دارند نیازی به حمایت رسانه های خارج نشین و ضدانقلاب ندارند و اعتراض شان داخلی و صنفی است.

پس از نخستین تجمع، آنها با مدیران استانی ملاقات می کنند. در جریان ملاقات با مدیرکل حمل و نقل استان بندرعباس درگیری رخ می دهد و مدیر دولتی یکی از راننده ها را با اردنگی بدرقه می کند. این اتفاق اعتراض ها را تشدید می کند. در ادامه حدود ۱۰۰۰ راننده سوار بر چهار کامیون تریلی به محل برگزاری نماز جمعه می روند. حضور معترضانه آنها در نماز جمعه سبب دیدارشان با امام جمعه می شود، یک دیدار بی نتیجه. گفت و گو با نمایندگان استاندار هم نتیجه بخش نیست و رانندگان معترض تجمع می کنند. سید میثم صفاییان سخنگو و سخنران بوده است. به نوشته سایت رجانیوز، او در جریان تجمع «از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی می گوید و با گریه از رهبری معظم انقلاب خواهش می کند تا دیداری سالانه برای رانندگان هم در نظر بگیرند.»

اندکی پس از پایان سخنرانی او را بازداشت می کنند، شنبه ۲۱ فروردین ۹۵. پس از بازداشت شعارها اندکی تغییر می دهد. یکشنبه ۲۲ فروردین معترض به بازداشت صفاییان تجمع می کنند و این بار شعار می دهند: «ما اهل کوفه نیستیم، سید تنها بماند.» خانواده صفاییان هم به این جمع می پیوندند ولی روز بعد بازداشت می شوند. با افزایش فشارها خانواده او روز چهارشنبه و خودش پنج شنبه ۲۶ فروردین آزاد می شوند.

آزادی او اما یک روز طول می کشد. او جمعه ۲۷ فروردین به نماز جمعه می رود و درباره موضوع پیگیری می کند ولی دوباره بازداشت می شود. بازداشت دوم همراه می شود با شکایت مدیرکل حمل و نقل استان بندرعباس و او تا ۹ اردیبهشت در بازداشت می ماند.

در این ایام مدیرکل حمل و نقل استان بندرعباس با تهدید دیگر رانندگان موفق می شود اعتصاب آنها را پایان دهد. میثم صفاییان اما پس از آزادی به فعالیت های خود ادامه می دهد و برای سومین بار در سیرجان بازداشت می شود، این بار او در جریان یک سخنرانی در مسجد علی بن موسی الرضای سیرجان بازداشت می کنند، ۲۳ اردیبهشت ۹۵.

پس از بازداشت، حامیان او برایش یک کانال تلگرام راه اندازی و درباره اطلاع رسانی کردند. نوشتند جرم «اقدام علیه امنیت ملی و برهم زدن نظم عمومی» اعلام شده است، یک تعبیر آشنا برای همه معترضان خودی و غیرخودی. پس از بازداشت او، برادرش، منصور صفاییان که طلبه حوزه است، سخنگویش شد و با رسانه های خودی گفت و گو می کرد. او برادرش را فرد متعهد به نظام و رهبری توصیف کرد و می گوید این اعتراض صنفی بوده و سید میثم تاکید داشته که مشکلات ما ربطی به رهبری و نظام ندارد و در جریان دعای توسل اعتراضش را بیان کرده است.

در این میان اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در حمایت از رانندگان، در تهران نشست خبری گذاشتند و توضیح دادند:‌ «هرکسی که اعتراض می کند، سلطنت طلب نیست، اینتلجنس سرویس نیست، لزوما برای براندازی برنامه ریزی نکرده، شاید بر عکس آن باشد.» یک عضو این جنبش به روحانیون و حزب اللهی هم معترض شد که درباره ظلم به کامیونداران ساکت شده اند ولی «در عوض ملاقات یکی از هیچ کاره های نظام با سران بهاییت این چنین غوغا می کنند و موضع می گیرند.» برخی دیگر از نهادهای دانشجویی عدالتخواه هم به آخوندی، وزیر راه نامه نوشتند و کنایه زدند حالا که «اصول لیبرالیستی و حقوق شهروندی» اعتقاد دارید، «زمینه رشد آزادی بیان و آزادی پس از بیان» را فراهم کنید و مانع از ادامه بازداشت میثم صفاییان شوید.

معترضان به بازداشت میثم صفاییان برای او دعای توسل برگزار کردند. برادرش در جریان یکی از اعتراض های پس از بازداشت گفت: «نمی توان گفت هر کسی که گفت فساد وجود دارد، معاند و ضد انقلاب است … فساد روز بروز گسترده تر می شود و کسی هم جرات نمی کند در مقابلش بایستد و این ضربه به نظام اسلامی است… معترض به فساد باعث سقوط نظام نمی شود،‌ فرهنگ مروج فساد ممکن است باعث سقوط نظام شود.» او همچنین خبر داد که دامنه اعتراض ها به شیراز، اصفهان، یزد، سیرجان، بندرانزلی، بندر امام و نیشابور هم رسیده است و «راننده ها در ایران برای مبارزه با فساد الگو می شوند». او برادرش را انقلابی توصیف می کند و می گوید: «اگر هم اکنون جنگی رخ دهد، کامیون داران سنگرسازان بی سنگر خواهند بود.»

با وجود همه این هشدارها و توصیف ها، دادگاه سیرجان میثم صفاییان ۲۶ خرداد در سیرجان تشکیل می شود. بر اساس گزارش خانواده او ۹ تیرماه اعلام شده که میثم صفاییان به اتهام «تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. این رای ۲۷ خرداد توسط دادگاه صادر شده و طبق قانون تا بیست روز قابل تجدیدنظر است.

دستگاه قضایی ایران با میثم صفاییان مانند یک فتنه گر برخورد کرده است، این نشانه عدالت نیست، نشانه هراس آنها از هرگونه تجمع اعتراضی است، خودی و غیرخودی.

رضا حقیقت نژاد

Post source : ایران وایر

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.