حکم آرش صادقی به‌طور غیرقانونی به اجرا در آمده است

آرش صادقی، فعال سیاسی در حالی در زندان نگهداری می‌شود که حکم صادره برای وی با فشار نهادهای امنیتی و عدم استقلال قوه قضاییه صادرشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در بند هشت زندان اوین که در حال گذراندن حکم غیرقانونی ۱۹ سال حبس خود است که در پرونده وی به‌طور مرتب قانون نقض شده است.

اطلاعات سپاه با پرونده‌سازی برای این فعال سیاسی که به دلیل شرکت در تجمعات صلح‌طلبان در برابر زندان اوین جهت رسیدگی به وضعیت زندانیان بوده حکم صادر نموده است.  اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی به‌صراحت تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها بدون حمل سلاح و به‌شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد شمرده‌شده است؛ پرسشی که در این بخش از عدم احترام به قانون توسط شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی پیش می‌آید این است که چگونه گروهی با حمل سلاح گرم وارد سفارت کشوری می‌شوند و مصون از هرگونه برخورد هستند اما شرکت در تجمعی که برای اجرای قانون اساسی و قانون زندان‌هاست با حکم ۱۹ ساله مواجه می‌شود.

حکم صادره که توسط دادگاه تجدیدنظر در یکم دی‌ماه ۹۴ در شعبه ۵۴ به ریاست «بابایی» بود اما تائید حکم شخصاً توسط ریاست شعبه قاضی «‌پورعرب» انجام می‌گیرد. به نظر می‌آید فشار مسئولین امنیتی باعث تائید حکم توسط رئیس شعبه شده باشد.

دخالت فراقانونی وزارت اطلاعات در بسیاری از پرونده‌ها اعلام‌شده است به‌طوری‌که یکی از زندانیان آزادشده در مصاحبه‌ای گفت: «بازجو به من گفت چقدر حکم بهت می‌دهیم و دقیقاً‌‌ همان حکم بعد در دادگاه ۳ دقیقه‌ای صادر شد.»

نقض قانون در پرونده به‌طوری بوده است که اطلاعات سپاه حتی مایل به دیده شدن پرونده توسط وکیل این فعال سیاسی نبوده در اقدامی غیرقانونی برای منصرف کردن، پرونده‌ای برای وکیل این دو فعال مدنی – سیاسی «پیمان حاج محمود عطار» تشکیل می‌دهد به اتهام «قبول وکالت» و این امر باعث ابطال وکالت این وکیل دادگستری می‌شود.

آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش گلرخ ابراهیمی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پانزده سال حبس و شش سال حبس محکوم شدند.

پیش‌تر نیز در جریان مراجعه مأموران امنیتی به خانه مادر آرش صادقی برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹، مأمورین با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر وی باعث خونریزی مغزی شده که مادر این فعال دانشجویی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت. لازم به توضیح است، پزشک بیمارستان علت مرگ را ایست قلبی تشخص می‌دهد اما با گذشت چهار ماه پس از مرگ، پزشک قانونی علت مرگ را «اصابت سر به شی‌ء سخت» اعلام کرده است که باعث خونریزی داخلی و بعد ایست قلبی شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.