قطعنامه‌ پیشنهادی برای آزادی سیامک نمازی و پدرش در کنگره آمریکا

یک نماینده دمکرات و یک نماینده جمهوری‌خواه، قطعنامه‌ای را برای تصویب در کنگره آمریکا ارائه می‌کنند که خواستار آزادی فوری و بی‌قید شرط سیامک و باقر نمازی، شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران، شده‌است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این قطعنامه توسط اد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و گری کونولی (دمکرات) پیشنهاد شده‌است.

رادیو فردا به نقل از رویتز می‌گوید، در این از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز خواسته شده تا از هیچ تلاشی برای آزادی این دو نفر فروگذار نکند.

اد رویس در بیانیه‌ای گفته است:«ادامه اقدامات غلط ایران برای زندانی کردن آمریکایی‌ها، خیلی آزاردهنده است».

او افزوده است: «حق سیامک و باقر نمازی این است که آزاد شده و نزد خانواده خود بازگردند، و این قطعنامه بر رئیس‌جمهوری اوباما فشار می‌آورد تا به تلاش‌های خود برای بازگرداندن آنها به خانه بیافزاید».

قطعنامه پیشنهادی از رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد برای فشار بر تهران در صورت لزوم «از اقدامات مناسب استفاده» کند.

به گزارش رویترز این قطعنامه به دلیل در خواست نماینده خانواده نمازی به طور مشخص خواستار استفاده از «تحریم‌های اقتصادی» نشده است.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ منابعی مطلع، خبر بازداشت سیامک نمازی، مدیر ایرانی‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت»، را تائید کرده بودند. در اسفند ماه کمپانی کرسنت اعلام کرده بود که سیامک نمازی دیگر کارمند این شرکت نیست.

آقای نمازی از جمله کسانی‌ست که از تحریم‌های و تاثیر آن بر وضعیت دارو در ایران انتقاد کرده بود. او با سازمان‌هایی مانند بنیاد ملی برای دمکراسی نیز همکاری کرده است.

باقر نمازی، پدر او، که ۸۰ ساله است در روزهای پایانی سال گذشته بازداشت شد. او نیز تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد.

وزارت خارجه آمریکا، رسما خواستار آزادی هرچه سریع‌تر هر دو نفر شده‌ و «عمیقا» در مورد وضعیت آنها ابراز نگرانی کرده‌است.

جان کربی، سخنگوی این وزارت‌خانه، گفته بود از اتهام‌های وارده به سیامک و باقر نمازی باخبر نیست.

سام وربرگ، دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز بار دیگر تاکید کرده اطلاعی از اتهام‌های وارده به این افراد در دست آنها نیست ولی معتقد است این بازداشت «ناعادلانه» است.

تهران پیشتر پنج شهروند آمریکایی را آزاد کرده بود. اما طی ماه‌های گذشته بار دیگر روند بازداشت شهروندان با تابعیت دوگانه در ایران شدت گرفته است؛ هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی و نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی، از جمله دیگر بازداشت‌شدگان اخیر هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.