وضعیت مبهم کارکنان اخراج‌‌ شده میراث خوزستان

سرنوشت ۸۰ نفر از نیروهای میراث فرهنگی استان خوزستان که دستور تعدیل آنها پیش از این صادر شده بود؛ حتی با وجود درخواست استانداری بر تجدیدنظر در مورد آنها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، ۱۳ تیرماه سال جاری خبر دستور تعدیل نیروی ۸۰ نفر از کارکنان میراث فرهنگی استان خوزستان، شامل تعدادی از کار‌شناسان، نیروهای یگان حفاظت، کارمندان اداری و… منتشر شد و موجی از اعتراضات را در میان فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرد، زیرا خوزستان با ۹۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار تاریخی و هزاران اثر و محوطه ثبت نشده تاریخی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور از نظر میراث فرهنگی و آثار باستانی است و با وجود تعداد زیاد آثاری که در انتظار تعیین عرصه و حریم و ثبت ملی در این منطقه هستند و همچنین مورد هجوم قرار گرفتن متعدد این آثار از سوی قاچاقچیان به نظر می‌رسد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری این استان حتی به نیروهای بیشتری نیاز دارد.

این مطلب را سرهنگ موسوی؛ فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان خوزستان  نیز تایید می‌کند و هر چند از دادن هرگونه اطلاعات در مورد تعداد نیروهای یگان حفاظت و آخرین وضعیت نیروهای در حال تعدیل این یگان خودداری می‌کند اما اظهار می‌کند: صد در صد به نیروهای بیشتری در یگان حفاظت نیاز داریم.

علاوه بر نگرانی‌های موجود در مورد آثار تاریخی این استان، بیکار شدن ۸۰ نفر از نیروهای شاغل نیز نگرانی‌های ویژه‌ای را برای این افراد ایجاد کرده است که این مساله سبب شد تا این افراد و فعالان حوزه میراث فرهنگی در تاریخ ۲۰ تیرماه در مقابل استانداری تجمع کنند و در ‌‌نهایت این تجمع منجر به انتشار نامه‌ای از سوی سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری خوزستان به مدیرکل میراث فرهنگی شد که در آن درخواست کرده است، پس از بازبینی سابقه و مکانیسم جذب پرسنل و با توجه به تعداد آثار ثبت شده استان و افزایش تعداد گردشگران خوزستان همکاری لازم در این مورد صورت بگیرد.

مجتبی گهستونی (فعال مدنی و دبیر انجمن تاریانا) در این باره می‌گوید: تجمعی که در جلو استانداری شکل گرفت، در ‌‌نهایت منجر به این مساله شد که استانداری نامه‌ای را خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بنویسد، هر چند که در این نامه نیز به طور قاطع درخواست صرفنظر از اخراج این نیرو‌ها نشده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از این افراد کار‌شناسان میراث فرهنگی و دارای تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس هستند و بخشی نیز نیروی یگان حفاظت هستند؛ می‌افزاید: در میان اخراج شده‌ها حتی رئیس اداره میراث فرهنگی دو شهرستان استان خوزستان نیز به چشم می‌خورد، تعدادی از این افراد هم حدود یکسال است که اصلا سر کار نیستند و از قبل از آن‌ها خواسته شده است که دیگر به سر کار نیایند. حال این سوال برای ما ایجاد شده است که وقتی یگان میراث فرهنگی کمبود نیرو دارد، چه گونه قصد تعدیل نیرو در این حوزه وجود دارد؟

گهستونی تاکید می‌کند: مدیرکل پیشین ۸۰ نفر را به نیرو‌های میراث فرهنگی استان اضافه کرد که اکنون می‌گویند؛ این کار غیر قانونی بوده و برای امتیاز دادن به برخی افراد انجام شده است؛ اما به نظر می‌رسد این حرف معقول نباشد، زیرا مگر می‌شود؛ مدیری قصد امتیاز دادن به ۸۰ نفر را داشته است؟ علاوه بر آن، بین این افراد نیروهای توانمند بسیاری وجود دارد و چرا باید همه آن‌ها بدون در نظر گرفتن توانایی‌هایشان تعدیل شوند؟

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.