ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از احتمال اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اجرای حکم اعدام قریب الوقوع علیرضا تاجیکی ابراز نگرانی کرده است. آقای تاجیکی از ۱۵ سالگی به اتهام “تجاوز و قتل” در زندان عادل آباد شیراز در حبس به سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، فیلیپ لوتر، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از این موضوع گفت: “علیرضا در زمانی که بازداشت شده کودک بوده است، ضمن آنکه حکم اعدام او در دادگاهی غیر منصفانه و بر اساس اعتراف ناشی از شکنجه و مدارک نادرستی صادر شده است که به او نسبت داده شده بود.”

آقای لوتر خواستار توقف سریع اجرای حکم آقای تاجیکی و برگزاری “دادگاهی منصفانه و به دور از اعتراف اجباری و اعدام” برای او شده است.

آقای تاجیکی که در حال حاضر ۲۰ سال دارد، در نامه‌ای که از زندان برای خانواده خود فرستاده، اعلام کرده که قرار است در روز چهارشنبه ۱۳ مرداد اعدام شود و از خانواده خواسته تا برای ملاقات آخر به زندان بروند.

عفو بین الملل می گوید که علیرضا تاجیکی در دوران تحقیقات پرونده به وکیل دسترسی نداشته و از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده است.

علیرضا تاجیکی به همراه تعدادی مرد جوان در مه ۲۰۱۲ به اتهام تجاوز و قتل دوستش با ضربات چاقو بازداشت شد.

این نوجوان ۱۵ ساله در زمان بازداشت “۱۵ روز در انفرادی بدون امکان ارتباط با خانواده” زندانی بود و به گفته خودش در طول دوران بازجویی بارها مورد “شکنجه” قرار گرفت.

براساس آخرین آمار عفو بین الملل، ایران در سال گذشته میلادی ۹۷۷ نفر را اعدام کرده است که این آمار نسبت به سال پیش از آن (۷۴۳) افزایشی چشمگیر داشته است. بیشتر اعدام‌ها در ایران به مجرمان قاچاق مواد مخدر اختصاص دارد.

به گفته عفو بین‌الملل، در میان اعدام‌شدگان چهار نفر در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که بنا بر تعاریف بین‌المللی کودک محسوب می‌شدند و اعدام آنها نقض پیمان‌های بین‌المللی است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.