جیره‌بندی ۳۰ساله آب آشامیدنی در ایذه/دولت‌ها فقط وعده دادند

نماینده مردم ایذه در شورای عالی‌ استان‌ها گفت: انتقال آب به شهرستان ایذه کار چندان سختی نیست، اما متاسفانه به‌رغم این‌که در دولت‌های مختلف وعده انتقال آب به این شهرستان داده شد، هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، مجاهد مقصودی با اشاره به معضل آب شرب این شهرستان گفت: سال‌هاست آب شرب در ایذه جیره‌بندی است و مردم در طول شبانه‌روز آب ندارند. یعنی از صبح تا ساعت ۱۲ ظهر آب لوله‌کشی در جریان بوده و از ۱۲ تا ۵ بعد از ظهر آب قطع است، از ۵ تا ساعت ۹ شب آب در لوله‌ها در جریان است و بعد از این ساعت دوباره آب قطع می‌شود.

وی با بیان این‌که مردم شهر ناچارند در خانه‌های خود تانکر ذخیره آب نصب کرده و در ساعات قطعی از آب ذخیره شده در تانکرها استفاده کنند، ادامه داد: طی چند سال اخیر در ساعاتی که آب در جریان است؛ فشار آن ضعیف بوده و مردم مجبور هستند از پمپ‌های مخصوصی استفاده کنند تا بتوانند بر فشار آب افزوده و تانکرها را از آب پر کنند.

مقصودی با اشاره به این‌که آب شهرستان ایذه از ۱۲ حلقه چاهی که در اطراف آن وجود دارد تامین می‌شود، اظهار کرد: گردوخاکی که در خوزستان وجود دارد، ممکن است منابع آب ایذه را آلوده کرده باشد، هرچند که آب آشامیدنی ابتدا تصفیه می‌شود.

نماینده ایذه در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این‌که شهرستان ایذه به لحاظ بیکاری در رتبه‌های نخست استان خوزستان قرار دارد، عنوان کرد: علی‌رغم این‌که اطراف این شهرستان و در حدود ۲۰ کیلومتری آن رودخانه ۶۰ کیلومتری کارون ۳ وجود دارد، اما متاسفانه عزم و اراده‌ای برای انتقال آب به شهرستان‌های ایذه و باغ‌ملک وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب به این دو شهرستان می‌تواند؛ کشاورزی را در این مناطق را دگرگون و بخش اعظمی از مشکل بیکاری را حل کند.

مقصودی با اشاره به دیمی بودن بخش اعظم کشاورزی در این مناطق، ادامه داد: انتقال آب به این شهرستان کار چندان سختی نیست، اما متاسفانه به‌رغم این‌که در دولت‌های مختلف وعده انتقال آب به شهرستان داده شده است هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده مردم ایذه با اشاره به این‌که در این شهرستان شاهد احداث تونلی به منظور ایجاد راه مواصلاتی هستیم، تصریح کرد: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اولویت فعلی ایذه آب است نه ایجاد راه و  مهم‌ترین مشکل ما انتقال آب به شهرستان است که اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات ایذه حل می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر این‌که بیکاری ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی است، اظهار کرد: اعتیاد، جرایم، مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی معمولا ریشه در بیکاری دارند و اگر این معضل حل شود این مشکلات نیز حل خواهند شد، بنابراین انتقال آب به دشت ایذه می‌تواند بیکاری و مشکل آب شرب منطقه را حل کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.